RADZENIE SOBIE MŁODZIEŻY W SYTUACJACH TRUDNYCH
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 222
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788380857445
43,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 43,12 zł
Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych
Autor: Agata Woźniak-Krakowian, Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek
Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad uwarunkowaniami, specyfiką, sposobami przezwyciężania i skutkami sytuacji trudnych, które są udziałem młodzieży. Umożliwi ona pogłębienie refleksji nad znaczeniem sytuacji trudnych, ich istotą, poszukiwaniem sposobów konstruktywnego rozwiązywania tych sytuacji przez młodzież.
Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych
Autor: Agata Woźniak-Krakowian, Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek
Część pierwsza. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie młodzieży dorastającej w sytuacji konfliktu społecznego w relacji do rodzinnych uwarunkowań
Rozdział 1. Problematyka strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego z uwzględnieniem rodzinnych uwarunkowań – w literaturze przedmiotu
1. Sytuacja konfliktu społecznego jako sytuacja trudna
2. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w kontekście sytuacji konfliktu społecznego
3. Rola postaw rodzicielskich w generowaniu strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
4. Modelujący wpływ rodziców w kształtowaniu strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
Rozdział 2. Założenia metodologiczne i prezentacja metody badań
1. Problem badawczy
2. Metoda i narzędzia badawcze
3. Badana grupa i procedura badania
Rozdział 3. Rodzinne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego w świetle wyników badań
1. Percepcja postaw rodzicielskich a strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
2. Strategie radzenia sobie rodziców w sytuacji konfliktu społecznego w percepcji młodzieży a przejawiane przez nią strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
3. Zmienne rodzinne jako determinanty strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego
4. Podsumowanie wyników badań
Część druga. Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych
Rozdział 1. Dorastanie jako okres zmagań z sytuacjami trudnymi
1. Obszary zadań rozwojowych i sytuacji trudnych młodzieży
2. Aktywność zaradcza młodzieży wobec sytuacji trudnych
3. Uwarunkowania i efektywność radzenia sobie
Rozdział 2. Typowe i specyficzne sytuacje trudne oraz aktywność zaradcza młodzieży z niepełnosprawnością
1. Niepełnosprawność jako czynnik psychologicznego stresu zadaniowego i społecznego
2. Społeczne i osobiste oblicza sytuacji trudnych młodzieży niepełnosprawnej
3. Dynamika radzenia sobie młodzieży z niepełnosprawnością w kontekście uniwersalnego procesu przystosowania
4. Specyficzne sytuacje trudne i radzenie sobie różnych grup młodzieży niepełnosprawnej
4.1. Młodzież z zaburzeniami widzenia
4.2. Młodzież z zaburzeniami słyszenia
4.3. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
4.4. Młodzież z dysfunkcją narządu ruchu
4.5. Młodzież przewlekle chora
Rozdział 3. Pomoc młodzieży niepełnosprawnej w przezwyciężaniu sytuacji trudnych w kontekście różnych podejść teoretycznych
Rozdział 4. Metody badania doświadczeń stresowych i aktywności zaradczej młodzieży niepełnosprawnej
Część trzecia. Autodestruktywne zachowania młodzieży w sytuacjach trudnych
Rozdział 1. Adolescencja czasem niepokoju i buntu
1. Specyfika okresu dorastania w psychologicznej perspektywie
2. Stresory sytuacji trudnych i ich konsekwencje dla adolescentów
3. Etiologia agresji i autoagresji nastolatków
3.1. Agresja
3.2. Autoagresja
Rozdział 2. Wybrane przejawy zachowań autodestruktywnych
1. Samozniszczenie – samobójstwo, samookaleczenia
2. Uzależnienia substancyjne
3. Uzależnienia behawioralne – kult ciała
3.1. Piercing i tatuowanie
3.2. Zaburzenia łaknienia
3.3. Dysmorfofobia
4. Zaburzenia pozorowane
Rozdział 3. Wspomaganie dorastającej młodzieży
Zakończenie
Bibliografia
Biogramy autorów
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcej