• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
G-27488_15783_150x190

RYSA NA TAFLI TEORIA W POLU PSYCHOANALITYCZNYM

  • Wydawca: PWN
  • Rok wydania: 2016, dodruk 2020
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 270
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-01-18755-2
 
49,00 zł
43,90 zł 43,90 zł PLN 1
Dostawa od 9.90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Jak napisać historię filozofii XX wieku? Jak powiązać zróżnicowane prądy intelektualne tego stulecia z historią pełną wojen, konfliktów i przemocy?

Andrzej Leder proponuje ująć XX wiek tak, jak psychoanaliza ujmuje osoby poddawane terapii, i odczytać formułowane w zeszłym stuleciu stanowiska filozoficzne jako wyrazy głębokich traum, których to stulecie było pełne. To właśnie kategorię traumy Leder czyni podstawą kreślonej przez siebie „teorii w polu psychoanalitycznym” i to ją będzie stosował w swojej lekturze m.in. fenomenologii Husserla, filozofii Koła Wiedeńskiego, egzystencjalizmu Sartre’a, myśli Benjamina czy marksizmu Althussera. Jest to zatem nie tylko autorska wizja tego, jak może być uprawiana historia filozofii, lecz także oryginalna praca z obszaru teorii i filozofii psychoanalizy.

„Połączenie podejścia psychoanalitycznego z warsztatem filozofa i historyka idei już wcześniej było „znakiem firmowym” Ledera, tu przybiera jednak formę dojrzałej syntezy, pozostając przy tym jak najdalsze od szkolnego schematyzmu. Choć podstawowa rama teoretyczna książki wyznaczona jest przez Lacanowskie pojęcia tego, co symboliczne, i tego, co realne (a ściślej rzecz biorąc: przez napięcie, jakie między nimi zachodzi), nie mamy tu bynajmniej do czynienia z mechanicznym zastosowaniem koncepcji Lacana. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że Autor uzupełnia ją o inne, nowsze ujęcia (zwłaszcza z dziedziny studiów nad traumą), ale także – i przede wszystkim – ze względu na jego niedogmatyczne podejście do psychoanalizy jako takiej”.
Michał Herer


Andrzej Leder – filozof kultury, psychoterapeuta. Profesor filozofii w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Autor głośnej, nominowanej do Literackiej Nagrody NIKE 2015 książki Prześniona rewolucja (2014), w której zastosował kategorie psychoanalityczne do opisu najnowszej historii Polski. Opublikował również Przemiana mitów, czyli życie w epoce schyłku (1997), Nieświadomość jako pustka (2001) oraz Nauka Freuda w epoce „Sein und Zeit” (2007).

Spis treści

Wstęp 

Berlin 
zniecierpliwienie, czyli wszystko jest nie tak... 
sposępnienie atmosfery, ale przeżyte retroaktywnie 
jeszcze wtedy nie byto gdzie umierać... 
strażnicy niewidzialnego ognia, czyli o przemianie skrytego w jawne 
wiek XX jako wojna... 

okopy i szczury 
ostatni, głęboki wdech 
dygresja o hipotetycznej racjonalności wojny na wyniszczenie
"wytępić to całe bydło..." 
upadanie symbolicznego w wyobrażeniowe 
niesamowite, po raz pierwszy 

kryzys odniesienia 
nie wiemy, co oznacza ta utrata... 
zdanie jest obrazem rzeczywistości? 
retoryczny chwyt, symboliczna przemoc 
czy doskonały język zbawi myśl ludzką? 
koherencja i referencja w walce z podmiotem 
obsesja jako granica szaleństwa 

utrata doniosłości dla życia 
jak ujawni się Inny? 
traumatyczna genealogia świadomości pozytywistycznej 
sens autentycznej ludzkości 
trzeba pełnić funkcję archontyczną 

rozszczepienie "Ja" w procesie odparcia, czyli dzieło Carla Schmitta 
wrogowie Stalina, wrogowie Hitlera 
retoryczna sita rasizmu 
gdy konflikty klasowe mieszają się z etnicznymi... 
masowa śmierć a tautologiczny język ekonomii 
dygresja o moralnej logice inflacji, czyli Tomasz Mann 
wystarczy zapomnieć, że istnieją 
wyobrażeniowy podmiot historii 
śmiertelna rana dla polityki 
"groza masakry" a "możliwość unicestwienia" 
.. .zostanie tylko jedno 
czy możliwa jest "homogenność" rozumu? 
bardziej realne niż rzeczywistość 

twarz, morda, pysk 
bez ludzkiej skóry 
niesamowite ma strukturę języka 
nikt nie lubi revenants 
oczy szczypały od tez, ale nie byto komu odpowiadać 
psy uśmiechają się do ludzi, ale ludzie do psów - niekoniecznie 
ostatni kantysta w nazistowskich Niemczech 
wolni, trudni do uchwycenia 
psi solipsyzm etyczny 

duchowo-dziejowe Dasein
"najlepiej naturę pułapki zna ten, kto siedzi w niej całe życie"
odreagowanie w działaniu 
...maszyna do pisania ma wiele wspólnego z Parmenidesem 
a gdzie "wyparował" podmiot? 
negocjacje kwestii winy 
"jak ponownie nadać sens słowu humanizm? A czy to jest konieczne?" umierający patrzy na filozofa 
"uznać innego, by czerpać przyjemność z jego unicestwienia"
... z biblioteki medycznej w Eppendorf 
odbudować język? Sam już to zrobił 

do przodu, jak najdalej 
dlaczego właściwie Brytyjczyk o Francuzach? 
czego uczy szaleństwo? 
czy nieświadomość może być karygodna? 
francuski antyliberalizm lat trzydziestych 
po syndromie Vichy syndrom ruchu oporu 
nie słuchać Seyn, tylko je rozerwać... 
wstyd, czyli znowu spojrzenie innego 
zła wiara jako trajektoria pragnienia 
pozostać z nienawiścią pozbawioną obiektu 
rewolucja jako przyczyna pragnienia 
jak w ogóle mogą zaistnieć fakty, jeśli nie przez nadzieję? 
proteuszowe zdolności języka 

Eichmann jako objaw 
krótki wstęp do dygresji na temat nastrojeń Dialektyki oświecenia,
czyli o eseju Żydzi i Niemcy Gershoma Scholema 
krótka dygresja o Dialektyce oświecenia 
całe mnóstwo Richardów Klementów 
miejsce wyłaniania się symptomu 
jakie słowo znaczy grozę? 
sądzić na podstawie "dawno zapomnianego stanowiska" 
jak odebrać człowieczeństwo sądowi, przed którym się staje?

otamowanie 
"życie w tamtym świecie było niemożliwe"? 
"wylizać rany", zatryumfować nad wszystkim 
groza wróciła z przyszłości 
Nietzsche zastąpił Marksa 
niestosowność tragedii 
rozdarta jedność człowieczeństwa 
subiektywizm gatunkowy? A dlaczego nie etniczny albo płciowy? 
granice subiektywizmu gatunkowego i wszelkiego innego 
Kołakowski ustanawia prymat teorii (naukowej) nad praktyką (rewolucyjną) 
racjonalizacja naturą człowieka? Jak najbardziej! 
Heidegger też był humanistą 
kiedy człowiek zejdzie ze sceny? 
a w Warszawie - droga powrotu 

teoria traumy 
wyznaczeni na świadków... 
melancholia w służbie cynizmu 
wzniosłość, trauma i niesamowite 
wypróbujmy narracyjny fetyszyzm 
w każdej opowieści jest ślad rozkoszy 
realne - relacja etyczna? No, tego by Lacan nie powiedział 
realne spotyka się we śnie 

coda 

bibliografia 

indeks nazwisk

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY