PROGRAM PSYCHOSTYMULACJI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Z DEFICYTAMI I ZABURZENIAMI ROZWOJU
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2017
- Wydanie: X
- Ilość stron: 161
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8095-297-3
36,80 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 46,00 zł
Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju
Autor: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
Zaproponowany program to ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Program przeznaczony jest do realizacji w pracy terapeutycznej w przedszkolach masowych, z grupami integracyjnymi oraz w przedszkolach integracyjnych, jak również w zajęciach terapeutycznych w klasach młodszych szkół podstawowych i specjalnych.
Celem programu jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
Pełna realizacja tego celu da pedagogom możliwość stworzenia optymalnego planu psychostymulacji dzieci niepełnosprawnych i przygotowanie ich do względnie niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.
W życiu małego dziecka szczególną rolę przypisuje się jego umiejętności poznawania otaczającego świata, rozumienia go, dostrzegania związków w nim zachodzących i współdziałania. Nie każde dziecko przebywa tę trudną i pełną wyzwań drogę w taki sposób, jak byśmy tego oczekiwali. Przyczyny są różne. Dziecko może znajdować się pod wpływem różnych czynników patogennych, takich jak:
1. Geny (zaburzenia programu genetycznego).
2. Czynniki szkodliwe, działające na dziecko w okresie prenatalnym:
3. Przedwczesny poród.
4. Infekcje i choroby zakaźne przebyte we wczesnym dzieciństwie:
Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju
Autor: Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska
Przedmowa 9
1. Dla kogo przewidziany jest program? 11
2. Cele programu 13
3. Metody, formy i zasady pracy wykorzystywane przy realizacji programu 14
4. Współpraca z rodzicami 17
5. Treść i struktura programu 18
6. Funkcjonowanie w środowisku 20
6.1. Czynności samoobsługowe 20
6.2. Nawiązywanie kontaktów społeczno-emocjonalnych 24
6.2.1. Dziecko poznaje siebie 25
6.2.2. Dziecko i jego rodzina 27
6.2.3. Dziecko wśród innych dzieci 28
I. Poziom zmysłowy – czyli poznawanie poprzez zmysły 33
1. Ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku 33
1.1. Ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie 34
1.2. Ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych 35
1.3. Ćwiczenia zmierzające do rozpoznania różnych struktur powierzchniowych 37
1.4. Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji i emocji 38
2. Ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu 40
3. Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową 41
4. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową 44
4.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej 44
4.2. Ćwiczenia wstępne do nauki mowy 46
5. Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową 51
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie zmysłowym 53
II. Poziom poznawczy 59
1. Ćwiczenia rozwijające percepcję i pamięć wzrokową 60
2. Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej 64
2.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej 65
2.2. Ćwiczenia spostrzegawczości słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej 66
3. Rozwój mowy i myślenia 67
4. Ćwiczenia motoryki dużej i małej 72
5. Ćwiczenia orientacji przestrzennej 76
5.1. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała 77
5.2. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby stojącej naprzeciw 80
5.3. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni 81
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie poznawczym 83
III. Poziom odkrywczo-badawczy 89
1. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową 89
2. Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej 97
2.1. Ćwiczenia wrażliwości słuchowej i różnicowanie dźwięków niewchodzących w skład mowy ludzkiej 97
2.2. Ćwiczenia rytmizujące 100
2.3. Ćwiczenia rozwijające mowę, myślenie i wzbogacające słownik 101
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej 105
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej 112
4.1. Zabawy doskonalące świadomość własnego ciała oraz ćwiczenia wdrażające do gospodarowania
własnymi ruchami 113
4.2. Zabawy rozwijające pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni 114
4.3. Ćwiczenia i zabawy wyrabiające orientację w schemacie drugiej osoby 115
4.4. Zabawy kształtujące określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni (określanie miejsca,
kierunku) 116
4.5. Zabawy rozwijające pamięć ruchową i koordynację wzrokowo-ruchową 117
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie odkrywczo-badawczym 118
IV. Poziom abstrakcyjno-symboliczny 125
1. Ćwiczenia z zakresu percepcji wzrokowej 125
2. Ćwiczenia w zakresie percepcji słuchowej 130
2.1. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny oraz analizę i syntezę słuchową 131
2.2. Ćwiczenia z zakresu rozwoju słuchu fonetycznego 137
2.3. Ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną 138
2.4. Ćwiczenia doskonalące wypowiedzi dzieci (mowę i myślenie) 139
3. Ćwiczenia motoryki dużej i małej 142
4. Ćwiczenia orientacji przestrzennej i kierunkowej 148
4.1. Ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach oraz pamięć ruchową 149
4.2. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię kinestetyczno-wzrokowo-ruchową 150
4.3. Ćwiczenia wdrażające do zwalniania napięcia stawowo-mięśniowego motoryki małej dłoni
i palców 150
4.4. Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania 151
Kwestionariusz obserwacyjny rozwoju dziecka – na poziomie abstrakcyjno-symbolicznym 152
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcej