Opis
Książka Wczesna interwencja terapeutyczna jest skierowana do terapeutów wczesnej interwencji, logopedów, pedagogów, nauczycieli przedszkolnych, rodziców i opiekunów dzieci zdrowych oraz dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi, a także do studentów: pedagogiki, pedagogiki specjalnej, logopedii, polonistyki z logopedią, wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego.
Autorki, Jagoda Cieszyńska i Marta Korendo w przystępny sposób opisują wszystkie etapy rozwoju dzieci, począwszy od pierwszego miesiąca aż do końca szóstego roku: motorykę, spostrzeganie wzrokowe, słuchowe, mowę, zabawę oraz rozwój społeczny.
Publikacja ta stanowi kompendium wiedzy z psychologii rozwojowej.
Zawiera ona wiele przykładów ćwiczeń stymulujących dostosowanych do każdego etapu rozwoju, a także rozdział poświęcony wczesnej nauce czytania.
Tagi:
logopedia książka ,
Spis treści
Rozdział I
Rozwój sprawności motorycznej i manualnej
1. Rozwój motoryczny w pierwszym roku życia
2. Rozwój motoryczny i manualny w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój motoryczny i manualny w wieku przedszkolnym
Rozdział II
Rozwój spostrzegania wzrokowego
1. Rozwój spostrzegania wzrokowego w pierwszym roku życia
2. Rozwój spostrzegania wzrokowego w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój analizy i syntezy wzrokowej dzieci w wieku przedszkolnym
Rozdział III
Rozwój recepcji słuchowej
1. Rozwój spostrzegania słuchowego w pierwszym roku życia
2. Rozwój spostrzegania słuchowego w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój spostrzegania słuchowego w wieku przedszkolnym
Rozdział IV
Rozwój mowy
1. Rozwój języka w pierwszym roku życia
2. Rozwój języka w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój języka w wieku przedszkolnym
Rozdział V
Etapy rozwoju zabawy
1. Rozwój zabawy w wieku niemowlęcym
2. Rozwój zabawy w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój zabawy w wieku przedszkolnym
4. Ćwiczenie umiejętności naśladowania
Rozdział VI
Rozwój zachowań społecznych i emocji
1. Rozwój społeczny i emocjonalny w pierwszym roku życia
2. Rozwój społeczny i emocjonalny w wieku poniemowlęcym
3. Rozwój społeczny i emocjonalny w wieku przedszkolnym
Rozdział VII
Kształtowanie się dominacji stronnej
1. Podstawowe informacje o budowie mózgu
2. Asymetria półkulowa
3. Współpraca lewej i prawej półkuli mózgowej
4. Badanie wzorca lateralizacji
5. Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 0-3 lat
6. Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 4-6 lat
Rozdział VIII
Wybrane zagadnienia dotyczące pamięci
1. Ćwiczenia pamięci symultanicznej
2. Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej