Opis
Książka powstała w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli poszukujących gotowych rozwiązań lub inspiracji do pracy wychowawczej z dziećmi w wieku szkolnym. Jest ona zbiorem propozycji metodycznych dla nauczycieli pełniących funkcje wychowawców klas. Publikacja zawiera miniprogramy zajęć wychowawczych (obejmujące kilka scenariuszy) o tematyce ważnej dla prawidłowego rozwoju psychospołecznego uczniów. Poszczególne tematy zajęć mogą być podejmowane według zaproponowanej w książce kolejności, albo też mogą być realizowane wybiórczo, w zależności od potrzeb grupy i celu wychowawczego. Oprócz nauczycieli z książki korzystać mogą psychologowie, pedagodzy i wychowawcy grup pracujący ze starszymi dziećmi w szkołach, poradniach, świetlicach (środowiskowych, socjoterapeutycznych) i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Spis treści
Wstęp
1. Uwarunkowania efektywności oddziaływań wychowawczych nauczyciela
Teresa Zubrzycka-Maciąg
2. Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku szkolnym
Marcin Łagoda
3. „Poznajmy się bliżej” – tworzenie grupy
Diana Czyrka-Wietrzyk, Marlena Stradomska
4. „Jestem sobą – jestem ważny” – samoocena w życiu ucznia
Natalia Homa, Marlena Stradomska
5. „Co jest dla nas ważne” – wprowadzenie w świat wartości
Izabela Łącka, Joanna Kiszka
6. „Inny nie znaczy gorszy” – o tolerancji i wykluczeniu
Joanna Romanek, Magda Zielniak
7. „Nieznane warto poznać” – edukacja międzykulturowa
Małgorzata Ociesa, Hubert Świtalski
8. „Jesteśmy kulturalni” – zasady dobrego wychowania
Agnieszka Antonik, Aida Kosmowska
9. „Czuję, więc jestem” – jak rozumieć i wyrażać emocje
Izabela Mamcarz, Eliza Iwan, Magdalena Alsahvi
10. „Słucham, rozumiem, mówię” – sztuka komunikowania się
Ewelina Kupiec
11. „Porozumienie jest możliwe” – sztuka rozwiązywania konfliktów
Paulina Anastazja Chmura, Sabina Dłuska
12. „Jak być w zgodzie ze sobą” – kształtowanie asertywnej postawy
Beata Noga, Patrycja Pas, Monika Pawłowska
13. „Zmieniam się, bo dojrzewam” – psychologiczne aspekty dojrzewania
Edyta Mikuła, Paulina Mołda
14. „Z internetem za pan brat” – jak mądrze korzystać z sieci
Magda Flisiak, Paulina Gajewska
15. „Każdy może być twórczy” – trening kreatywności i twórczego myślenia
Marcin Łagoda
16. „Koncentruję się i zapamiętuję” – doskonalenie pamięci i uwagi
Katarzyna Trąbka, Aleksandra Rojek
17. „Uczę się efektywnie” – mnemotechniki w nauce szkolnej
Anna Okrutna, Ewa Szewczykowska