WYWIAD DIAGNOSTYCZNY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 526
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-233-4440-7
79,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 79,90 zł
Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą
Autor: James Morrison, Kathryn Flegel
Kompendium wiedzy diagnostycznej dostosowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności niezbędne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o różnym charakterze. Objaśniając zarówno sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy trafne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat różnorodnych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10-CM - zawiera obowiązujące obecnie kody i terminologię. Dodatkowo wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle ukazujące istotę kryteriów DSM-5.
Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku przez proces wstępnego wywiadu, wyjaśniają, jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem i rodzicami oraz wydobyć informacje potrzebne do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w różnym wieku z wykorzystaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono zaburzenia rozpoznawane zwykle po raz pierwszy w dzieciństwie, jak również zaburzenia teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów. Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.
Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, praktyczne wskazówki potrzebne do przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykladowy raport pisemny oraz kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać w trakcie pracy. To doskonała lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
„Znakomite źródło wiedzy zarówno dla doświadczonego, jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swoim rodzaju. Może to być wspaniały podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania dziecka ze względu na dobrą organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych oraz praktyczne (i interesujące) przykłady kliniczne. Bardzo podobało mi się pierwsze wydanie i często do niego sięgałam - drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy klinicysta, który bada lub leczy dzieci, powinien mieć na półce egzemplarz tej książki".
Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General Hospital/llarard Medical School
„Ten podręcznik, napisany przystępnym językiem, ma wprowadzić początkujących klinicystów w dziedzinę przeprowadzania wywiadu oraz stawiania diagnozy psychiatrycznej u dzieci i młodzieży. Dwoje wytrawnych psychiatrów dzieli się swoim bogatym doświadczeniem w stosowaniu różnych metod przeprowadzania wywiadu i praktycznym korzystaniu z DSM-5 w pracy z dziećmi na różnych poziomach rozwoju. Ich przejrzysty, pozbawiony żargonu styl pisania ożywiają zapisy rzeczywistych wywiadów klinicznych".
Gregory K. Fritz, MD, profesor i dyrektor Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Warren Alpert Medical School of Brown University
Tom zawiera:
Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą
Autor: James Morrison, Kathryn Flegel
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. PRZEPROWADZANIE WYWIADU DIAGNOSTYCZNEGO Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ
Przygotowanie do badania dzieci i młodzieży
1.Wywiad z informatorami – podstawy
2.Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem
3.Podstawowe informacje na temat rozwoju
Różne typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
4.Wywiad z dzieckiem w wieku niemowlęcym/poniemowlęcym
5.Wywiad oparty na zabawie z sześciomiesięczną dziewczynką
6.Wywiad oparty na zabawie z siedmioletnim chłopcem
7.Wywiad z dziewięcioletnią dziewczynką
8.Wywiad z adolescentem
9.Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem
10.Pisemny raport
CZĘŚĆ II. ROZPOZNANIA DSM-5 DOTYCZĄCE DZIECI I MŁODZIEŻY
11.Zaburzenia neurorozwojowe
12.Zaburzenia ze spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne
13.Zaburzenia nastroju
14.Zaburzenia lękowe
15.Zanurzenia obsesyjno-kompulsyjne i pokrewne
16.Zaburzenia pourazowe i związane z czynnikiem stresowym
17.Zaburzenia dysocjacyjne
18.Zaburzenia z objawami somatycznymi i pokrewne
19.Zaburzenia karmienia i odżywiania się
20.Zaburzenia wydalania
21.Zaburzenia snu i czuwania
22.Zaburzenia tożsamości płciowej
23.Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania
24.Zaburzenia związane z substancjami psychoaktywnymi i uzależnieniem
25.Zaburzenia poznawcze
26.Zaburzenia osobowości
27.Inne problemy diagnostyczne
DODATKI
Dodatek 1. Narzędzia diagnostyczne i bibliografia
Dodatek 2. Zestawienie rozpoznań według DSM-5
Dodatek 3. Kwestionariusz dla rodziców
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół Huntera to choroba metaboliczna o podłożu genetycznym, która często...
czytaj więcejZapalenie spojówek to stan, który może wystąpić u osób w każdym wieku i objawia...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej