Opis
Seria autorskich podręczników akademickich do pedagogiki jest kolejnym dopełnieniem polskiej literatury przedmiotu o nowe IMPULSY i spojrzenie na przedmiot jej naukowych badań, najbardziej palące dla praktyki problemy edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze oraz klasyczne lub/i nieznane jeszcze sposoby podejścia do ich rozwiązywania. W ponowoczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką, intensywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy serii wydawniczej zarówno potwierdzają aktualność przekazywanej nam wiedzy, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań. Każdy z autorów książki
Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, pracując nad zakresem tematycznym własnej subdyscypliny naukowej, łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością.
Czytelnikom podręczników nie tylko życzę miłej lektury, ale i zachęcam do wspólnej debaty, krytyki i recenzji, które nam wszystkim pomogą w doskonaleniu własnej twórczości.
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski
Podręcznik Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki Kupsiewicz to doskonała pozycja książkowa zarówno dla studentów, którzy pragną pogłębiać swoją wiedzę, jak i dla nauczycieli, którzy chcą zobaczyć inne spojrzenie na pewne kwestie.
Spis treści
Wprowadzenie do serii Pedagogika Nauce i Praktyce
Wstęp
STAROŻYTNOŚĆ
Rozdział 1 Instytucje, koncepcje i myśli o wychowaniu w starożytnej Grecji
Rozdział 2 Teoria i praktyka wy chowania w starożytnym Rzymie
ŚREDNIOWIECZE
Rozdział 3 Wychowanie we wczesnym średniowieczu
Rozdział 4 Wychowanie między późnym średniowieczem a renesansem
RENESANS (ODRODZENIE)
Rozdział 5 Renesansowe koncepcje pedagogiczne
Rozdział 6 Reformacja i kontrreformacja a wychowanie
MIĘDZY RENESANSEM A OŚWIECENIEM
Rozdział 7 Narodziny i rozwój realistycznych nurtów w wychowaniu
OŚWIECENIE
Rozdział 8 Zachodnioeuropejskie wersje oświecenia i ich znaczenie dla teorii i praktyki wychowania
Rozdział 9 Oświecenie w Polsce
U PROGU CZASÓW WSPÓŁCZESNYCH
Rozdział 10 Teoria i praktyka wy chowania u progu czasów współczesnych
Rozdział 11 Natywizm i związane z nim kierunki pedagogiczne
Rozdział 12 Edukacyjne koncepcje Nowe go Wychowania
Rozdział 13 Socjologiczne nurty w teorii i praktyce wy chowania .
Rozdział 14 Pedagogika kultury, pedagogika religijna oraz pedagogiczne koncepcje Karola Marksa i Fryderyka Engelsa
CZASY WSPÓŁCZESNE
Rozdział 15 Wybrane nurty pedagogiczne oraz ich znaczenie dla teorii i praktyki wy chowania
PIERWSZE DEKADY TERAŹNIEJSZOŚCI
Rozdział 16 Edukacyjny bilans XX i pierwszej dekady XXI wie ku
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób