• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Dysleksja z perspektywy dorosłości

DYSLEKSJA Z PERSPEKTYWY DOROSŁOŚCI

  • Wydawca: Difin
  • Rok wydania: 2019
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 282
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-8085-755-1
 
60,00 zł
54,00 zł 54,00 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Dysleksja z perspektywy dorosłości

Autor: Teresa Wejner-Jaworska

Książka poświęcona jest doświadczeniom dysleksji w wieku szkolnym i w dorosłym życiu, postrzeganych przez osoby dorosłe. Różni się tym, od licznych publikacji na temat dysleksji u dzieci, że wychodzi poza doświadczenia szkolne i pokazuje, jak badane osoby uczą się żyć z dysleksją i wypracowują własne strategie kompensacyjne, czyli jak radzą sobie w swoim dorosłym życiu. Problemy szkolne ukazane są retrospektywnie, w unikalnych narracjach biograficznych, więc stawiane jest pytanie o sens i znaczenie tych doświadczeń. W części teoretycznej ukazano specyfikę symptomów dysleksji u dorosłych, kwestie diagnozy funkcjonalnej i najnowszych podejść klasyfikacyjnych do tego zaburzenia (ICD-11. DSM-5).

Spis treści

Dysleksja z perspektywy dorosłości

Autor: Teresa Wejner-Jaworska

Wstęp

Rozdział 1. Rozwojowe zaburzenia w czytaniu i pisaniu a dorosłość – ujęcie teoretyczne

1.1. Wprowadzenie w problematykę dysleksji rozwojowej
1.2. Dysleksja – aspekty terminologiczno-diagnostyczne
1.3. Przyczyny i mechanizmy dysleksji – w poszukiwaniu teorii
1.4. Aspekty funkcjonalne rozwojowych zaburzeń w czytaniu i pisaniu a specyfika dysleksji w okresie dorosłości
1.4.1. Charakterystyczne objawy dysleksji
1.4.2. Symptomy i diagnoza dysleksji u dorosłych
1.5. Pomoc terapeutyczna osobom dorosłym z dysleksją, z uwzględnieniem perspektyw wybranych teorii naukowych
1.6. Podsumowanie: główne problemy i wnioski dla praktyki edukacyjnej i badawczej

Rozdział 2. Doświadczanie dysleksji i adaptacja do wynikających z niej trudności w retrospektywie osób dorosłych w świetle badań własnych

2.1. Problematyka badawcza a wybór paradygmatu
2.2. Założenia badawcze w świetle fenomenologii
2.3. Metoda badawcza, czyli narracje biograficzne w odniesieniu do dysleksji jako problemu indywidualnego i społecznego
2.4. Uczestnicy i organizacja badań

Rozdział 3. Doświadczenia związane z dysleksją w okresie edukacji w retrospekcyjnych narracjach osób dorosłych

3.1. Ogólne założenia dotyczące pozyskanego materiału badawczego i jego prezentacji
3.2. Pierwsze problemy szkolne
3.2.1. Problemy z nauką płynnego czytania i czytania ze zrozumieniem
3.2.2. Problemy z niepoprawną pisownią i nieczytelnym pismem
3.2.3. Problemy w czytaniu i pisaniu powiązane z innymi trudnościami szkolnymi
3.3. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna
3.4. Ocena procesu terapeutycznego
3.5. Doświadczenia na poszczególnych etapach edukacyjnych
3.6. Środowisko rodzinne wobec problemu dysleksji
3.7. Tożsamość „dyslektyka”

Rozdział 4. Dysleksja w dorosłym życiu

4.1. Uczenie się życia z dysleksją
4.2. Problemy z dysleksją w życiu codziennym
4.2.1. Kompensacja trudności z poprawną pisownią i czytelnym charakterem pisma w życiu dorosłym – rola edytorów tekstu i innych sposobów radzenia sobie z trudnościami
4.3. Wypracowane strategie zachowań
4.4. Znaczenie uzdolnień i świadomości mocnych stron
4.5. Oczekiwania i plany życiowe uczestników badań

Rozdział 5. Gruntowanie wybranych teorii hipotetycznego modelu radzenia sobie z dysleksją w dorosłym życiu we fragmentach narracji biograficznych uczestników badań

5.1. Gruntowanie teorii pola Kurta Lewina
5.2. Gruntowanie teorii zachowania zasobów osobistych Stevana E. Hobfolla
5.3. Gruntowanie koncepcji zasobów odpornościowych w teorii salutogenicznej Aarona Antonovsky’ego

Podsumowanie i wnioski z badań
Bibliografia

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY