CYBERPSYCHOLOGIA MEDIA – UŻYTKOWNICY – ZASTOSOWANIA
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2021
- Wydanie: I
- Ilość stron: 200
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788380959477
47,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 47,90 zł
Cyberpsychologia Media – użytkownicy – zastosowania
Autor: Agnieszka Ogonowska
Celem tej książki jest m.in. ukazanie potencjału nowej transdyscypliny cyberpsychologii, która wykracza poza tradycyjne dyscypliny naukowe (głównie psychologię i media studies) oraz rozwija się równolegle do cyberkultury.
We współczesnej cywilizacji medialnej (trzecia dekada XXI wieku) obserwujemy coraz silniejsze związki człowieka i technologii, także na poziomie systemowym czy organicznym. Technologie cyfrowe stają się częścią podstawowych systemów społecznych i instytucji: edukacji, zdrowia, kontaktów społecznych, wymiany handlowej, rodziny, grupy rówieśniczej etc. Powstają również hybrydy technologiczne, których organicznym komponentem jest ludzkie ciało lub umysł. Człowiek ulega usieciowieniu zarówno jako uczestnik procesów komunikacji społecznej zapośredniczonej przez sieć i cyfrowe interfejsy, jak i jako biologiczny element większych struktur biotechnologicznych obdarzony samoświadomością i intencjonalnością. Jako mieszkaniec tzw. inteligentnych domów, użytkownik inteligentnych urządzeń oraz samochodów, których deski rozdzielcze przypominają kokpity samolotów, w coraz większym stopniu oswaja się z technologiami, których obsługa bazuje na przyjaznych, intuicyjnych interfejsach. Technologiczny design imituje nierzadko atrybuty człowieka boty uczestniczą w konwersacji, roboty humanoidalne zaś są zaprogramowane nawet do ekspresji quasi-emocjonalnej. Problematyka ta stała się przedmiotem zainteresowań cyberpsychologii.
Cyberpsychologia Media – użytkownicy – zastosowania
Wprowadzenie
Rozdział 1
Cyberpsychologia. Nowe horyzonty badania mediów i ich użytkowników
Rozdział 2
Psychoterapia indywidualna online
Aspekty medialne i (cyber)psychologiczne
Rozdział 3
Chatboty jako wyzwanie etyczne dla współczesnej psychoterapii
Perspektywa badaczy i praktyków
Rozdział 4
Profilaktyka uniwersalna patologicznych form używania Internetu przez dzieci i młodzież
Nowa profilaktyka wobec nowych mediów
Rozdział 5
Edukacja medialna w kontekście (cyber)psychologii
Nowe narzędzia i strategie
Rozdział 6
Od personalizmu do posthumanizmu
Seniorzy wobec nowych technologii
Rozdział 7
Miłość, seks i pożądanie 3.0. RealDoll, sexroboty i femboty
Rozdział 8
Nowy model kooperacji i zarządzania produktem kreatywnym
Gry problemowe w terapii, edukacji i leczeniu
Perspektywa projektantów (game designers) i użytkowników (game users)
Rozdział 9
Kultura strachu w mediach i popkulturze cyfrowej
Perspektywy dalszych badań
Indeks osób
Spis tabel