
ŚRODOWISKO RODZINNE I SZKOLNE WOBEC ZESPOŁU ADHD U DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 252
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788375873566
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 44,82 zł
Do książki Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym została dołączona płyta CD. Autorka - Katarzyna Hrda-Płonka - bada w niej poziom wiedzy na temat zaburzenia zachowania u dzieci w środowisku szkolnym oraz w domu. Na podstawie wniosków wysnutych z badań własnych przedstawia również zalecenia jak postępować z dziećmi z zespołem adhd.
"Panuje przekonanie, że uczeń z zespołem ADHD to poważny problem dla współczesnej rodziny i szkoły. Niełatwo jest tym dwóm środowiskom zaakceptować jego „złożoną inność”. Być może wynika to z niezrozumienia, czym tak naprawdę jest ADHD. Istotne jest zatem, aby wiedza o zespole ADHD była rozpowszechniana na dużą skalę, zarówno w środowiskach rodzinnych, jak i szkolnych. To głównie na nich spoczywa ciężar wychowania i kształcenia dzieci, w tym również dzieci z zespołem ADHD.
Powstaje podstawowe pytanie: jaki jest poziom wiedzy środowiska rodzinnego i szkolnego na temat zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym?
Poszukiwanie odpowiedzi na powyższe pytania poświęcona jest publikacja Środowisko rodzinne i szkolne wobec zespołu ADHD u dzieci w młodszym wieku szkolnym, która składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy dotyczy teoretycznych podstaw badań, drugi zawiera założenia metodologiczne badań własnych, a w rozdziale trzecim zaprezentowano wyniki badań oraz płynące z nich wnioski i zalecenia dla osób odpowiadających za wychowanie i kształcenie dzieci z ADHD.
Pierwszy rozdział – Teoretyczne podstawy badań – obejmuje trzy podrozdziały. W pierwszym zamieszczono charakterystykę środowiska rodzinnego i szkolnego jako najważniejszych środowisk w życiu dziecka. Dlatego też istotne jest, aby w obu tych środowiskach był wysoki poziom świadomości w odniesieniu do problemu ADHD. Warto zaznaczyć, że tylko kompetentny nauczyciel, dzięki swojej wiedzy z zakresu ADHD, jest w stanie szybko pomóc dziecku przejawiającemu symptomy tego zespołu. Nauczyciel powinien służyć wsparciem i radą rodzicom dziecka z zespołem ADHD.
Drugi podrozdział przedstawia podstawową wiedzę na temat ADHD, a w szczególności genezy powstania zespołu ADHD, głównych przyczyn, objawów zaburzenia, kryteriów diagnozy oraz typów i form leczenia. W rozdziale tym scharakteryzowano również główne problemy, z jakimi borykają się uczniowie mający symptomy ADHD, oraz najkorzystniejsze warunki do pracy dla takich dzieci.
W podrozdziale trzecim opisano aspekty prawne i praktyczne dzieci z zespołem ADHD. W związku z tym omówiono prawa przysługujące dzieciom z ADHD oraz działalność stowarzyszeń na rzecz takich dzieci. Refleksji poddano poglądy na temat lekarstw przepisywanych dzieciom oraz ich refundacji. Zaprezentowano także, co jest istotne z punktu widzenia praktyki, przykładowe rozwiązania niezbędne w pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo. Zamieszczono również charakterystykę pomocy dydaktycznej w formie programu na płycie CD (ADHD w pigułce) dla rodziców i nauczycieli w wychowaniu i kształceniu dziecka z nadpobudliwością psychoruchową oraz prezentacji szkoleniowej (PDF pt. ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi).
Drugi rozdział, jak już wspomniałam, poświęcony jest metodologii badań własnych – przedstawiono w nim główny problem badawczy, metody i narzędzia badawcze, a także charakterystykę badanych osób oraz terenu badań.
Trzeci rozdział stanowi część empiryczną książki, zawiera opis własnych badań oraz analizę ich wyników.
Książkę zamykają wnioski i spostrzeżenia z przeprowadzonych badań dotyczących zarówno wiedzy środowiska rodzinnego i szkolnego na temat dzieci z zespołem ADHD, jak i wskazówek odnoszących się do pracy z tymi dziećmi."
Fragment wstępu
"Dobrze się stało, że w tej dynamicznej sytuacji, utworzonej przez dzieci, rodziców, nauczycieli, system edukacji, środki masowego przekazu i ciągle wzbogacaną naukową wiedzę o funkcjonowaniu człowieka, pojawiła się inicjatywa Katarzyny Herdy-Płonki zgłębienia i uporządkowania jej niektórych pedagogicznych aspektów. Istnieje bowiem pilna potrzeba pedagogicznego rozpoznania dotychczasowej teorii, praktyki i uwarunkowań pracy z dziećmi z zespołem ADHD."
Z recenzji prof. dr. hab. Wojciecha Kojsa
Rozdział 1
Teoretyczne podstawy badań
1.1. Charakterystyka środowiska rodzinnego i szkolnego jako środowiska
wychowawczego dziecka 11
1.1.1. Pojęcie środowiska z podziałem na środowisko rodzinne i szkolne 11
1.1.2. Wychowawca – dyrektor szkoły i nauczyciel nauczania początkowego 16
1.1.3. Współpraca środowiska rodzinnego i szkolnego 20
1.2. Grupa czynników ważnych w aspekcie etiologii ADHD i wskaźników
symptomatologii oraz rozpoznanie i formy leczenia 23
1.2.1. Etiologia ADHD 23
1.2.2. Symptomatologia oraz rozpoznanie ADHD 28
1.2.3. Typowe problemy dziecka z symptomami ADHD i sposoby
ich przeciwdziałania – leczenie 38
1.2.4. Podsumowanie 46
1.3. Działalność stowarzyszeń na rzecz dzieci z ADHD,
prawa im przysługujące oraz praktyczne wskazania w pracy z dzieckiem
nadpobudliwym psychoruchowo 48
1.3.1. Stowarzyszenia i placówki działające na rzecz ADHD 48
1.3.2. Prawa przysługujące dzieciom z ADHD 58
1.3.3. Praktyczne wskazówki do pracy z dzieckiem z ADHD 61
1.3.4. ADHD w przyszłości 71
Rozdział 2
Założenia metodologiczne badań własnych
2.1. Cel badań 75
2.2. Problem badawczy 78
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 80
2.4. Teren badań 85
2.5. Organizacja badań oraz charakterystyka badanych placówek oświatowych 88
Rozdział 3
Analiza zebranego materiału badawczego
Wprowadzenie 95
3.1. Poziom wiedzy rodziców o ADHD 96
3.2. Wyniki badań dotyczące dyrektorów szkół podstawowych 115
3.3. Nauczyciele nauczania początkowego a ich doświadczenia
związane z ADHD 122
3.4. Studenci i ich wiedza na temat ADHD w świetle przeprowadzonych badań 136
3.5. Porównanie trzech grup respondentów: rodziców, nauczycieli i studentów 149
3.6. Opinia pedagoga szkolnego na temat nadpobudliwości psychoruchowej
z zaburzeniami koncentracji uwagi 159
3.7. Analiza wywiadu przeprowadzonego w Poradni
Pedagogiczno-Psychologicznej – działania skierowane
do dziecka z ADHD 166
3.8. Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe 173
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejOparzenie pierwszego stopnia to najłagodniejsza forma uszkodzenia skóry, wynikająca...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejPiegi to charakterystyczne, małe, brązowe plamki, które pojawiają się na skórze,...
czytaj więcejChoroba Pompego, znana również jako glikogenoza typu II, jest rzadką chorobą...
czytaj więcej