• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Terapia zabawą

TERAPIA ZABAWĄ

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Rok wydania: 2016
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 400
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-233-4157-4
 
76,65 zł
69,90 zł 69,90 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

W książce uwzględniono następujące istotne tematy:

  • Znaczenie zabawy w życiu dzieci oraz stadia zabawy w procesie terapeutycznym z dziećmi przystosowanymi i nieprzystosowanymi.
  • Odczytywanie tematów zabawy w terapii zabawą.
  • Unikatowe aspekty, podstawowe pojęcia oraz zasady i teoretyczne podstawy zorientowanej na dziecko terapii zabawą.
  • Wielokulturowe podejście w zorientowanej na dziecko terapii zabawą.
  • Czego dzieci się uczą w procesie terapii zabawą.
  • Osoba terapeuty prowadzącego terapię zabawą, niezbędne cechy osobowości oraz rola terapeuty w doświadczeniu terapeutycznym.
  • Cechy charakterystyczne reakcji wspomagających z konkretnymi wskazówkami, jak pomagać dzieciom we wzieciu odpowiedzialności za siebie.
  • Szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji pokoju zabaw oraz zalecanych zabawek i materiałów.
  • Konkretne sugestie, jak odnosić sie do rodziców i jak wyjaśniać terapię zabawą.
  • Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem niechetnym do wspolpracy / lękowym oraz organizacja doświadczenia terapeutycznego w pokoju zabaw.
  • Jak dzieci patrzą na doświadczenie terapii zabawą.
  • Kiedy wyznaczyć granice, etapy traumatycznego wyznaczania granic oraz zasady postepowania w przypadku naruszenia granic.
  • Typowe problemy pojawiajace sie w pokoju zabaw oraz sugestie dotyczące reagowania.
  • Rozpatrzenie takich kwestii, jak udział terapeuty w zabawie dziecka, przyjmowanie podarunków i kto ma posprzątać.
  • Omówienie terapii dzieci: dziecka umierającego, dziecka odgrywającego emocje w działaniu, dziecka manipulującego, dziecka z mutyzmem wybiórczym oraz dziecka, które wyrwało sobie z głowy wszystkie włosy.
  • Krótkoterminowa i intensywna terapia zabawą.
  • Wskazówki do określenia postępów terapeutycznych w terapii zabawa oraz procedury kończenia terapii.
  • Przegląd kontrolowanych badań nad skutecznością zorientowanej na dziecko terapii zabawą.

Terapia zabawą odnosi sukcesy w pracy m.in. z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnymi , będących w trudnej sytuacji życiowej czy też z trudnymi zachowaniami, co autorka udowadnia niniejszą książką.

Tagi: psychoterapia książki ,

Spis treści

Przedmowa         
Podziękowania         

1. Oto ja, Garry Landreth         

  • Zasady nawiązywania relacji z dziećmi         
  • Bibliografia         

2. Znaczenie zabawy         

  • Funkcje zabawy         
  • Dzieci komunikują się za pomocą zabawy         
  • Zabawa w procesie terapeutycznym         
  • Zabawa symboliczna         
  • Stadia w procesie terapii zabawą         
  • Zabawa dzieci przystosowanych i nieprzystosowanych         
  • Bibliografia         

3. Historia i rozwój terapii zabawą         

  • Terapia zabawą w psychoanalizie         
  • Uwalniająca terapia zabawą         
  • Relacyjna terapia zabawą         
  • Niedyrektywna/zorientowana na dziecko terapia zabawą         
  • Terapia zabawą w szkołach podstawowych         
  • Towarzystwo Terapii Zabawą         
  • Szkolenie uniwersyteckie         
  • Centrum Terapii Zabawą         
  • Terapia rodzicielska         
  • Trendy w terapii zabawą         
  • Bibliografia         

4. Spojrzenie na dzieci

  • Zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi         
  • Dzieci są odporne na przeciwności losu         
  • Niektóre dzieci są jak popcorn, a niektóre jak melasa         
  • Bibliografia         

5. Zorientowana na dziecko terapia zabawą         

  • Teoria osobowości         
  • Zorientowane na dziecko ujęcie osobowości i zachowania         
  • Podstawowe pojęcia zorientowanej na dziecko terapii zabawą         
  • Przystosowanie i nieprzystosowanie         
  • Terapeutyczne warunki rozwoju         
  • Relacja terapeutyczna         
  • Cele zorientowanej na dziecko terapii zabawą         
  • Czego dzieci się uczą w terapii zabawą         
  • Wielokulturowe podejście zorientowanej na dziecko terapii  zabawą         
  • Bibliografia         

6. Terapeuta         

  • Tworzenie różnic         
  • Bycie z         
  • Cechy osobowości         
  • Samoświadomość terapeuty         
  • Samoakceptacja terapeuty         
  • Rola terapeuty         
  • Ryan – umierające dziecko w terapii zabawą         
  • Praktyka pod superwizją ułatwia wgląd w siebie         
  • Zalecany program szkoleniowy         
  • Bibliografia         

7. Rodzice jako partnerzy w terapii zabawą         

  • Informacje środowiskowe         
  • Czy rodzice również muszą uczestniczyć w terapii?         
  • Rodzice jako partnerzy w procesie terapii zabawą         
  • Zapoznanie rodziców z terapią zabawą         
  • Przygotowanie rodziców do separacji z dzieckiem         
  • Wywiad z rodzicem         
  • Etyczne i prawne aspekty terapii zabawą         
  • Skierowanie psychiatryczne         
  • Bibliografia         

8. Pokój zabaw i materiały         

  • Umiejscowienie pokoju zabaw         
  • Cechy pokoju zabaw         
  • Inne miejsca do prowadzenia terapii zabawą         
  • Uzasadnienie wyboru zabawek i materiałów         
  • Kategorie zabawek         
  • Przenośny pokój zabaw         
  • Zalecane zabawki i materiały do pokoju zabaw         
  • Dodatkowe uwagi         
  • Sugerowane nazwy programu terapii zabawą w szkołach         
  • Bibliografia         

9. Początek relacji – czas tylko dla dziecka 

  • Cele relacji
  • Nawiązanie kontaktu z dzieckiem 
  • Wstępne spotkanie w poczekalni
  • Rozwijanie relacji w pokoju zabaw
  • Reagowanie na oporne, lękliwe dziecko
  • Relacja terapeutyczna w oczach dziecka
  • Zadawanie pytań przez dzieci 
  • Wyjaśnienie lustra obserwacyjnego i nagrywania
  • Robienie notatek podczas sesji
  • Przygotowanie do zakończenia sesji 
  • Reakcje terapeutów na pierwsze sesje terapii zabawą 
  • Podstawowe wymiary relacji
  • Bibliografia

10. Cechy charakterystyczne reakcji wspomagających

  • Wrażliwe rozumienie – bycie z 
  • Troskliwa akceptacja 
  • Wyróżniające cechy reakcji terapeutycznych 
  • Reakcje wspomagające 
  • Typowe niewspomagające reakcje
  • Paul – lękliwe dziecko z tendencją do acting out w terapii zabawą 

11. Wyznaczanie granic w terapii

  • Podstawowe wytyczne dotyczące wyznaczania granic 
  • Kiedy przedstawiać granice
  • Uzasadnienie granic w terapii
  • Procedury wyznaczania granic w terapii 
  • Etapy procedury wyznaczania granic w terapii
  • Kiedy granice są przekraczane
  • Brak pewności w wyznaczaniu granicy
  • Granice sytuacyjne
  • Reakcje początkujących terapeutów na wyznaczanie granic
  • Bibliografia

12. Typowe problemy w terapii zabawą i co zrobić, jeśli... 

  • Co zrobić, jeśli dziecko milczy
  • Co zrobić, jeśli dziecko chce wnieść do pokoju zabaw zabawki lub jedzenie 
  • Co zrobić, jeśli dziecko jest nadmiernie zależne 
  • Co zrobić, jeśli dziecko uporczywie zabiega o pochwały
  • Co zrobić, jeśli dziecko uważa, że dziwnie mówimy
  • Co zrobić, gdy dziecko chce, aby terapeuta pobawił się z nim w zgadywanie
  • Co zrobić, gdy dziecko prosi o okazanie czułości 
  • Co zrobić, gdy dziecko chce się przytulić lub usiąść na kolanach terapeuty 
  • Co zrobić, jeśli dziecko próbuje ukraść zabawkę
  • Co zrobić, jeśli dziecko nie chce wyjść z pokoju zabaw 
  • Co zrobić, gdy terapeuta niespodziewanie nie może dotrzymać terminu spotkania

13. Ważne zagadnienia w terapii zabawą         

  • Zachowanie poufności 
  • Uczestniczenie w zabawie dziecka 
  • Przyjmowanie prezentów od dzieci w terapii zabawą
  • Wręczanie dziecku nagrody na koniec sesji lub pamiątki na zakończenie terapii 
  • Proszenie dziecka o posprzątanie 
  • Informowanie dzieci o powodach ich uczestnictwa w terapii zabawą
  • Przyprowadzanie kolegi do pokoju zabaw 
  • Zapraszanie rodziców lub rodzeństwa do pokoju zabaw
  • Bibliografia

14. Dzieci w terapii zabawą         

  • Nancy – od łysiny do loków
  • Cindy – dziecko z tendencją do manipulowania
  • Amy – dziecko z wybiórczym mutyzmem
  • Podsumowanie
  • Bibliografia

15. Ustalenie procesu terapeutycznego i zakończenia         

  • Ustalenie zmiany w ramach sesji
  • Wymiary zmiany
  • Znaczenie zakończenia 
  • Punkty odniesienia dla ustalenia zakończenia
  • Procedury kończenia relacji 
  • Reakcje dzieci na ostatnią sesję 
  • Przedwczesne zakończenie
  • Bibliografia

16. Intensywna i krótkoterminowa terapia zabawą         

  • Intensywna terapia zabawą         
  • Badania nad intensywną terapią zabawą         
  • Krótkoterminowa terapia zabawą         
  • Badania nad krótkoterminową terapią zabawą         
  • Krótkoterminowa Terapia relacji rodzic–dziecko (CPRT)         
  • Podsumowanie         
  • Bibliografia         

17.  Badania dotyczące terapii zabawą

  • Badania metaanalityczne 
  • Międzykulturowe badania nad zorientowaną na dziecko terapią zabawą 
  • Przegląd eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych badań nad CCPT         

Końcowe podsumowanie 
Bibliografia 
Indeks

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY