Opis
W książce uwzględniono następujące istotne tematy:
- Znaczenie zabawy w życiu dzieci oraz stadia zabawy w procesie terapeutycznym z dziećmi przystosowanymi i nieprzystosowanymi.
- Odczytywanie tematów zabawy w terapii zabawą.
- Unikatowe aspekty, podstawowe pojęcia oraz zasady i teoretyczne podstawy zorientowanej na dziecko terapii zabawą.
- Wielokulturowe podejście w zorientowanej na dziecko terapii zabawą.
- Czego dzieci się uczą w procesie terapii zabawą.
- Osoba terapeuty prowadzącego terapię zabawą, niezbędne cechy osobowości oraz rola terapeuty w doświadczeniu terapeutycznym.
- Cechy charakterystyczne reakcji wspomagających z konkretnymi wskazówkami, jak pomagać dzieciom we wzieciu odpowiedzialności za siebie.
- Szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji pokoju zabaw oraz zalecanych zabawek i materiałów.
- Konkretne sugestie, jak odnosić sie do rodziców i jak wyjaśniać terapię zabawą.
- Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem niechetnym do wspolpracy / lękowym oraz organizacja doświadczenia terapeutycznego w pokoju zabaw.
- Jak dzieci patrzą na doświadczenie terapii zabawą.
- Kiedy wyznaczyć granice, etapy traumatycznego wyznaczania granic oraz zasady postepowania w przypadku naruszenia granic.
- Typowe problemy pojawiajace sie w pokoju zabaw oraz sugestie dotyczące reagowania.
- Rozpatrzenie takich kwestii, jak udział terapeuty w zabawie dziecka, przyjmowanie podarunków i kto ma posprzątać.
- Omówienie terapii dzieci: dziecka umierającego, dziecka odgrywającego emocje w działaniu, dziecka manipulującego, dziecka z mutyzmem wybiórczym oraz dziecka, które wyrwało sobie z głowy wszystkie włosy.
- Krótkoterminowa i intensywna terapia zabawą.
- Wskazówki do określenia postępów terapeutycznych w terapii zabawa oraz procedury kończenia terapii.
- Przegląd kontrolowanych badań nad skutecznością zorientowanej na dziecko terapii zabawą.
Terapia zabawą odnosi sukcesy w pracy m.in. z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnymi , będących w trudnej sytuacji życiowej czy też z trudnymi zachowaniami, co autorka udowadnia niniejszą książką.
Tagi:
psychoterapia książki ,
Spis treści
Przedmowa
Podziękowania
1. Oto ja, Garry Landreth
- Zasady nawiązywania relacji z dziećmi
- Bibliografia
2. Znaczenie zabawy
- Funkcje zabawy
- Dzieci komunikują się za pomocą zabawy
- Zabawa w procesie terapeutycznym
- Zabawa symboliczna
- Stadia w procesie terapii zabawą
- Zabawa dzieci przystosowanych i nieprzystosowanych
- Bibliografia
3. Historia i rozwój terapii zabawą
- Terapia zabawą w psychoanalizie
- Uwalniająca terapia zabawą
- Relacyjna terapia zabawą
- Niedyrektywna/zorientowana na dziecko terapia zabawą
- Terapia zabawą w szkołach podstawowych
- Towarzystwo Terapii Zabawą
- Szkolenie uniwersyteckie
- Centrum Terapii Zabawą
- Terapia rodzicielska
- Trendy w terapii zabawą
- Bibliografia
4. Spojrzenie na dzieci
- Zasady dotyczące nawiązywania relacji z dziećmi
- Dzieci są odporne na przeciwności losu
- Niektóre dzieci są jak popcorn, a niektóre jak melasa
- Bibliografia
5. Zorientowana na dziecko terapia zabawą
- Teoria osobowości
- Zorientowane na dziecko ujęcie osobowości i zachowania
- Podstawowe pojęcia zorientowanej na dziecko terapii zabawą
- Przystosowanie i nieprzystosowanie
- Terapeutyczne warunki rozwoju
- Relacja terapeutyczna
- Cele zorientowanej na dziecko terapii zabawą
- Czego dzieci się uczą w terapii zabawą
- Wielokulturowe podejście zorientowanej na dziecko terapii zabawą
- Bibliografia
6. Terapeuta
- Tworzenie różnic
- Bycie z
- Cechy osobowości
- Samoświadomość terapeuty
- Samoakceptacja terapeuty
- Rola terapeuty
- Ryan – umierające dziecko w terapii zabawą
- Praktyka pod superwizją ułatwia wgląd w siebie
- Zalecany program szkoleniowy
- Bibliografia
7. Rodzice jako partnerzy w terapii zabawą
- Informacje środowiskowe
- Czy rodzice również muszą uczestniczyć w terapii?
- Rodzice jako partnerzy w procesie terapii zabawą
- Zapoznanie rodziców z terapią zabawą
- Przygotowanie rodziców do separacji z dzieckiem
- Wywiad z rodzicem
- Etyczne i prawne aspekty terapii zabawą
- Skierowanie psychiatryczne
- Bibliografia
8. Pokój zabaw i materiały
- Umiejscowienie pokoju zabaw
- Cechy pokoju zabaw
- Inne miejsca do prowadzenia terapii zabawą
- Uzasadnienie wyboru zabawek i materiałów
- Kategorie zabawek
- Przenośny pokój zabaw
- Zalecane zabawki i materiały do pokoju zabaw
- Dodatkowe uwagi
- Sugerowane nazwy programu terapii zabawą w szkołach
- Bibliografia
9. Początek relacji – czas tylko dla dziecka
- Cele relacji
- Nawiązanie kontaktu z dzieckiem
- Wstępne spotkanie w poczekalni
- Rozwijanie relacji w pokoju zabaw
- Reagowanie na oporne, lękliwe dziecko
- Relacja terapeutyczna w oczach dziecka
- Zadawanie pytań przez dzieci
- Wyjaśnienie lustra obserwacyjnego i nagrywania
- Robienie notatek podczas sesji
- Przygotowanie do zakończenia sesji
- Reakcje terapeutów na pierwsze sesje terapii zabawą
- Podstawowe wymiary relacji
- Bibliografia
10. Cechy charakterystyczne reakcji wspomagających
- Wrażliwe rozumienie – bycie z
- Troskliwa akceptacja
- Wyróżniające cechy reakcji terapeutycznych
- Reakcje wspomagające
- Typowe niewspomagające reakcje
- Paul – lękliwe dziecko z tendencją do acting out w terapii zabawą
11. Wyznaczanie granic w terapii
- Podstawowe wytyczne dotyczące wyznaczania granic
- Kiedy przedstawiać granice
- Uzasadnienie granic w terapii
- Procedury wyznaczania granic w terapii
- Etapy procedury wyznaczania granic w terapii
- Kiedy granice są przekraczane
- Brak pewności w wyznaczaniu granicy
- Granice sytuacyjne
- Reakcje początkujących terapeutów na wyznaczanie granic
- Bibliografia
12. Typowe problemy w terapii zabawą i co zrobić, jeśli...
- Co zrobić, jeśli dziecko milczy
- Co zrobić, jeśli dziecko chce wnieść do pokoju zabaw zabawki lub jedzenie
- Co zrobić, jeśli dziecko jest nadmiernie zależne
- Co zrobić, jeśli dziecko uporczywie zabiega o pochwały
- Co zrobić, jeśli dziecko uważa, że dziwnie mówimy
- Co zrobić, gdy dziecko chce, aby terapeuta pobawił się z nim w zgadywanie
- Co zrobić, gdy dziecko prosi o okazanie czułości
- Co zrobić, gdy dziecko chce się przytulić lub usiąść na kolanach terapeuty
- Co zrobić, jeśli dziecko próbuje ukraść zabawkę
- Co zrobić, jeśli dziecko nie chce wyjść z pokoju zabaw
- Co zrobić, gdy terapeuta niespodziewanie nie może dotrzymać terminu spotkania
13. Ważne zagadnienia w terapii zabawą
- Zachowanie poufności
- Uczestniczenie w zabawie dziecka
- Przyjmowanie prezentów od dzieci w terapii zabawą
- Wręczanie dziecku nagrody na koniec sesji lub pamiątki na zakończenie terapii
- Proszenie dziecka o posprzątanie
- Informowanie dzieci o powodach ich uczestnictwa w terapii zabawą
- Przyprowadzanie kolegi do pokoju zabaw
- Zapraszanie rodziców lub rodzeństwa do pokoju zabaw
- Bibliografia
14. Dzieci w terapii zabawą
- Nancy – od łysiny do loków
- Cindy – dziecko z tendencją do manipulowania
- Amy – dziecko z wybiórczym mutyzmem
- Podsumowanie
- Bibliografia
15. Ustalenie procesu terapeutycznego i zakończenia
- Ustalenie zmiany w ramach sesji
- Wymiary zmiany
- Znaczenie zakończenia
- Punkty odniesienia dla ustalenia zakończenia
- Procedury kończenia relacji
- Reakcje dzieci na ostatnią sesję
- Przedwczesne zakończenie
- Bibliografia
16. Intensywna i krótkoterminowa terapia zabawą
- Intensywna terapia zabawą
- Badania nad intensywną terapią zabawą
- Krótkoterminowa terapia zabawą
- Badania nad krótkoterminową terapią zabawą
- Krótkoterminowa Terapia relacji rodzic–dziecko (CPRT)
- Podsumowanie
- Bibliografia
17. Badania dotyczące terapii zabawą
- Badania metaanalityczne
- Międzykulturowe badania nad zorientowaną na dziecko terapią zabawą
- Przegląd eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych badań nad CCPT
Końcowe podsumowanie
Bibliografia
Indeks