Opis
AUTYZM CO TO DLA MNIE ZNACZY? PODRĘCZNIK Z ĆWICZENIAMI DLA DZIECI I DOROSŁYCH ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Autyzm co to dla mnie znaczy Catherine Faherty to składający się z 12 rozdziałów specjalistyczny podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a także dla ich rodziców, nauczycieli czy też terapeutów. Zawarte w tym podręczniku porady i ćwiczenia rozwijają umiejętności społeczne osób ze spektrum autyzm. Pomagają w ten sposób lepiej zrozumieć ich doświadczenia zmysłowe, sposób myslenia i emocje. Dzięki tej książce Catherine Faherty wiele osób dowie się również, jak sprostać wyzwaniom codzienności.
Pierwsza część rozdziału to podręcznik do czytania, uzupełniania lub rysowania razem z dzieckiem, druga jest przeznaczona dla starszych czytelników, a w ostatniej znajdują się praktyczne sugestie i ciekawe pomysły ćwiczeń, które można wykorzystywać zarówno w domu, jak i w szkole.
Każdy kolejny rozdział podręcznika "Autyzm co to dla mnie znaczy podręcznik z ćwiczeniami dla dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu" dotyczy waznego aspektu zycia takich jak
- komunikacja
- rozwijanie talentów,
- rozwijanie twórczego wyrażania siebie
- uczenia się
- zawierania przyjaźni
Catherine Faherty w swej publikacji oferuje podejście poszerzające rozumienie autyzmu - zachęca osoby autystyczne do lepszego poznawania siebie samych. Podręcznik ten jest skarbnicą wiedzy, która pozwala dzieciom uświadomić sobie własną naturę, zrozumieć ją i zwiększyć poczucie własnej wartości.
Spis treści
Autyzm co to dla mnie znaczy autorstwa Catherine Faherty oraz Joanna Bilmin:
- Przedmowa
- Wstęp
- Struktura książki?
- Podręcznik
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Kto w rzeczywistości napisał ten podręcznik?
- O czym trzeba pamiętać, kiedy posługujemy się pomysłami z tej książki
Rozdział 1. Wprowadzenie
- Mogę mieć pytania
- Lektura tej książki
- To podręcznik
- Pisanie w tej książce
- Praktyka zaznaczania tego, co jest prawdą
- Strona z ćwiczeniami
- Przedstawianie się
- Mocne strony i talenty
- Autyzm to jedna z moich cech
- Czym jest autyzm?
- Dlaczego autyzm?
- Czy urodziłem się z autyzmem?
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Samowiedza
- Autyzm i samowiedza
- Neuroróżnorodność
- Wyrażenia opisujące mnie i autyzm: „tożsamość przede wszystkim” ...
- Więcej informacji o wyrażeniach opisujących mnie i autyzm: „osoba przede wszystkim”
- Dobór słów nie ma dla mnie znaczenia
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Zaznaczanie tego, co jest prawdą
- Podręcznik wymaga twojej współpracy i pomocy
- Co zrobić, jeśli młody czytelnik chce zaznaczyć wszystkie opcje albo nie zaznaczy żadnej?
- Zachęć czytającego, by za pomocą kawałka papieru wskazywał istotny fragment, przysłaniając resztę tekstu, co pomoże mu się skupić
- Wybierz strony do przeczytania
- Jak to powiedzieć?
- Język: „osoba przede wszystkim” i „tożsamość przede wszystkim”
Rozdział 2. Doświadczenie zmysłowe
- Pięć zmysłów
- Głośne lub niespodziewane dźwięki
- „Ciche” dźwięki, których inni nie słyszą
- Dotyk
- Powonienie
- Wzrok
- Smak
- Ból fizyczny
- Manieryzmy ruchowe: jak to robię?
- Manieryzmy ruchowe: dlaczego to robię?
- Zrozumieć manieryzmy ruchowe
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Tiki
- Ból emocjonalny
- Współczucie emocjonalne
- Samookaleczanie
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Strefa ciszy
- Ograniczanie stymulacji wzroku
- Kontrolowanie stymulacji słuchu
- Kierowanie stymulacją dotyku
- Zapachy
- Stymulacja sfery oralnej i narządów artykulacyjnych
- Jedzenie
- Preferencje wizualne i rozpraszanie uwagi
- Manieryzmy ruchowe
- Ocena integracji sensorycznej
- Ból fizyczny
- Współczucie emocjonalne
- Tiki
- Samookaleczanie
Rozdział 3. Sposoby myślenia
- Szczególne zainteresowania
- Szczegóły
- Sposoby uczenia się
- Perfekcjonizm
- Perfekcjonizm a robienie wszystkiego, na co cię stać
- Rutyna i przyzwyczajenia
- Zmiany
- Planowanie może pomóc mi być elastycznym
- Zmiany w ostatniej chwili
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Skupianie się i niepodzielność uwagi
- Uwaga i wielozadaniowość
- Rozpraszanie uwagi
- Organizacja
- Co to znaczy „uczyć się na błędach”?
- Plan siedmiu kroków: kiedy znajdę błąd
- Niepewność
- Dla rodziców i nauczycieli
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Potrzeba odnoszenia sukcesów
- Błędy
- Ocena
- Codzienna nieformalna ocena
- Brak konsekwencji
- Nauka oparta na bodźcach wizualnych
- Plan
- Sześć przykładów planów
- Przykład planu 1
- Przykład planu 2
- Przykład planu 3
- Przykład planu 4
- Przykład planu 5
- Przykład planu 6
Rozdział 4. Talent i twórcze wyrażanie siebie
- Muzyka
- Teatr
- Rysowanie
- Malowanie
- Fotografowanie i kręcenie filmów
- Pisanie
- Komiksy
- Majsterkowanie i robótki ręczne
- Gotowanie
- Projekty mechaniczne
- Komputery, tablety i inne technologie
- Wiele innych sposobów
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Dlaczego uważasz, że kreatywne wyrażanie siebie jest ważne?
- W jaki sposób rodzice mogą wpłynąć na rozwój talentu swojego dziecka?
- Czy masz jakieś inne refleksje na temat osób z autyzmem i talentów?
- Jakie jest twoje osobiste doświadczenie związane z rozwijaniem swojego talentu?
Rozdział 5. Ludzie
- Ludzie
- Członkowie mojej rodziny
- Więcej informacji o członkach mojej rodziny
- Nowi lub inni ludzie w domu
- Drzewo genealogiczne mojej rodziny
- Nowi lub inni ludzie w szkole
- Inni ważni ludzie
- Zwracanie uwagi na więcej niż jedną osobę
- Bezpieczeństwo
- Więcej o bezpieczeństwie
- Przyjaciele
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Wpisywanie nowych osób do planu
- Posługiwanie się kalendarzem
- Zapisywanie planu wydarzeń, gdy spodziewasz się gości
- Goście, którzy zostają na noc
- Rodzice poza domem
- Rozumienie zmian zachodzących w rodzinie
- Nauczyciel na zastępstwie
- Zapisywanie historyjek społecznych
- Historyjka społeczna: dni, kiedy mamy zastępstwo
- Wyrabianie nawyku proszenia o pomoc
Rozdział 6. Rozumienie
- Kontakt wzrokowy
- Słowa: znaczenie dosłowne i przenośne
- Więcej przykładów wyrażeń o znaczeniu przenośnym
- Język ciała i mimika twarzy
- Więcej informacji o języku ciała i mimice twarzy
- Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających stan szczęścia
- Więcej przykładów typowych wyrazów twarzy wyrażających smutek
- Zrozumienie mojej mimiki twarzy
- Trudności w rozumieniu ludzi
- Lepiej rozumieć ludzi
- Zrozumieć, o co im chodzi
- Wyłączanie się
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Ogromna przepaść między mówieniem a rozumieniem
- Przyjrzyj się bliżej
- Kontakt wzrokowy
- Dobór słów
- Tempo i pauzy
- Bądź świadomy czynników rozpraszających uwagę
- Kształtowanie czasu na słuchanie
- Język ciała
- Zapisz to
- Wyłączanie się
Rozdział 7. Myśli
- Czym są myśli?
- Kto myśli?
- Marzenia to myśli
- Obawy to myśli
- Wyobraźnia: świat fantazji
- Myśli innych ludzi
- Kto zna moje myśli?
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Założenia
- Komiksowe rozmówki
Rozdział 8. Komunikacja
- Komunikacja za pomocą mowy jest naturalna dla wielu ludzi
- Komunikacja nie zawsze przychodzi łatwo
- Proces komunikacyjny
- Ubieranie myśli w słowa
- Jak rozpocząć zdanie
- Pewność, że ktoś słucha
- Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha
- Więcej informacji o byciu pewnym, że ktoś słucha
- Z kim się komunikować?
- Słuchanie i odpowiadanie na to, co ktoś mówi
- Dlaczego rozmowa może wprawiać w zakłopotanie
- Mówić dużo
- Zadawać to samo pytanie
- Milczeć
- Style wypowiadania się
- Zakończenie rozmowy
- Mówienie do siebie
- Proszenie o pomoc
- Bycie szczerym i uprzejmym
- Więcej o byciu szczerym i uprzejmym
- Poczucie humoru
- Więcej o poczuciu humoru
- Dlaczego ludzie się śmieją, kiedy nie żartuję
- Komunikacja poprzez sztukę
- Z myślą o starszych czytelnikach
- O co chodzi z tą całą komunikacją?
- Nieporozumienie
- Co powinienem robić, jeśli doszło do nieporozumienia?
- Skąd mam wiedzieć, że mam coś do zakomunikowania?
- Kategoria pierwsza: wyrażanie potrzeby zmiany (na lepsze)
- Co może się zdarzyć, gdy poproszę o pomoc?
- Kategoria druga: pozytywne doświadczenia i wyrażanie wdzięczności
- Kategoria trzecia: dzielenie się pomysłami, myślami i uczuciami
- Komunikacja: istnieją możliwości wyboru!
- Odkryj ulubiony sposób na rozmowę
- Komunikuj się szczerze i życzliwie
- Upominanie się o swoje prawa
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepty wprowadzone w tym rozdziale
- Język i komunikacja to dwie różne sprawy
- Mowa nie świadczy o tym, że dziecko jest komunikatywne
- Znaczące różnice pojawiają się już we wczesnych latach
- Dokonaj oceny rozwoju mowy i języka
- Korzystaj z tej książki
- Eksperyment z pisaniem odręcznym lub na komputerze
- Dostarczaj wskazówek wizualnych
- Proszenie o pomoc, przy mojej błękitnej bufiastej kurtce
- Wypróbuj to!
- Ułatw rozmowę
- Korzystaj z formuł komunikacyjnych
- Strony stworzone „z myślą o starszych czytelnikach”
Rozdział 9. Szkoła
- Różne rodzaje szkół
- Świadomość tego, co się dzisiaj stanie
- Miejsce do pracy
- Moje własne biuro
- Więcej informacji o moim własnym biurze
- Dlaczego może być trudno pracować samodzielnie
- Bycie samodzielnym i zorganizowanym w systemie pracy
- Wskazówki pisemne
- Świadomość tego, co jest najważniejsze
- Pisanie odręczne
- Wykorzystywanie moich szczególnych zainteresowań
- Technologia
- Prace szkolne
- Czas wolny
- Wiedzieć więcej o czasie wolnym
- Zasady
- Więcej o zasadach
- Praca domowa
- Dobre oceny
- Więcej informacji o dobrych ocenach
- Strefa ciszy
- Uczenie innych dzieci o mnie
- Co myślę o szkole
- Z myślą o starszych czytelnikach
- IN (indywidualne nauczanie)
- IN: co i kto?
- Moja lista na spotkanie na temat IN
- Informacje, jakich potrzebuje zespół do spraw IN
- Formularz komunikacyjny IN
- Więcej informacji na temat zespołu do spraw IN
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Środowisko edukacyjne
- Pamiętaj o planie!
- Problemy w nabywaniu umiejętności samodzielnej pracy
- Osobisty asystent
- Tworzenie biura
- Jak mam stosować tryb pracy, by nauczyć dziecko pracować samodzielnie?
- Zapewnianie wskazówek pisemnych
- Pisemne wskazówki można też stosować w domu
- Organizowanie miejsca pracy, przyborów i materiałów
- Modyfikowanie arkuszy
- Zadania z wykorzystaniem papierowych teczek
- Satysfakcja i motywacja ucznia
- Włączanie szczególnych zainteresowań
- Konspekty, rysunki, modele, notatki i mapy
- O tworzeniu mapy umysłu
- Jak stworzyć mapę umysłu
- Dziewięć sposobów adaptowania lekcji
- Instrukcje grupowe
- Komputer: środki bezpieczeństwa
- Praca domowa
- Jakie są najważniejsze umiejętności, których powinienem nauczyć dziecko?
- Strefa ciszy
- Dlaczego on taki jest?
- Programy, które uczą rówieśników o różnicach
- Rozmawianie o autyzmie i twoim dziecku
- Autentyczne uczestnictwo w IN
Rozdział 10. Przyjaciele
- Kim jest przyjaciel?
- Zabawa
- Zabawa na niby
- Zabawa na świeżym powietrzu
- Bieganie i inne umiejętności motoryczne
- Wygrywanie i przegrywanie
- Bycie dobrym graczem
- Drużyny
- Przyjaciel przychodzi do mnie do domu
- Dogadywanie się z przyjacielem
- Bycie przyjacielskim
- Zastanawiam się, dlaczego
- Czy przyjaciele powinni wiedzieć o autyzmie?
- Szukanie autystycznych przyjaciół
- Przyjaciel-zwierzątko
- Mieć mentora
- Przyjaciele i internet
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Przyjaciele, których znamy osobiście
- Znajomi
- Kim jest znajomy z sieci?
- Czy znajomi z internetu nie są niebezpieczni
- Odpowiedzialność podczas czatowania
- Sześć zasad dotyczących znajomych z sieci
- Dlaczego nawiązywanie kontaktów w sieci może być łatwiejsze
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Zacznij od szacunku
- Ocena
- Zbadaj, co jest fajne z perspektywy twojego dziecka
- Ocena 1: Co jest fajne?
- Oceń poziom komfortu społecznego
- Ocena 2: Poziom komfortu społecznego
- Zapewnij niezbędną strukturę
- Ocena 3: Struktura
- Wzór na udane doświadczenie społeczne
- Pomocnicy z grupy rówieśniczej i inne formy współpracy
- Indywidualizacja wydarzenia towarzyskiego: duże przyjęcie nie zawsze jest przyjemne!
- Historyjki społeczne
- Wszyscy jesteśmy w tym razem
- Prawdziwi przyjaciele
- Grupy społeczne
- Ostatnie słowo o rozwoju społecznym
- Przyjaciele-zwierzęta
- Bezpieczeństwo w Internecie: apel
Rozdział 11. Mieć zły humor
- Odczuwanie emocji
- Nazywanie emocji
- Odczuwanie niepokoju
- Co się dzieje, kiedy odczuwam niepokój
- Robić na przekór
- Robienie sobie krzywdy
- Robienie krzywdy innym
- Odczytywanie emocji innych ludzi
- Emocjometr dla mojego rodzica
- Emocjometr dla mnie
- Doradztwo
- Czuć się lepiej
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Wyrażanie emocji
- Co to znaczy, gdy ktoś mówi, że
- Te wyrażenia mogą wejść w nawyk
- Co naprawdę mogą oznaczać nawykowe wyrażenia
- Depresja
- Dlaczego powinienem powiedzieć komuś, że mam depresję?
- Co robić
- Wybierz jeden albo kilka sposobów komunikowania się z tej listy
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepty wprowadzone w tym rozdziale
- Zapobieganie
- Samoakceptacja
- Podczas ataku
- Po ataku
- Uważaj przy wychodzeniu z pociągu
- Korzystanie z emocjometru
- Ponowna ocena
- Ogranicz stymulację zmysłową
- Częste przerwy
- Strefa ciszy
- Doradztwo
- Środki farmakologiczne
- Specjalna wzmianka o dorastaniu
- Depresja i lęk
- Rozdział 12. Szczęście – poczucie dobrostanu
- Czym jest szczęście?
- Ćwiczenie mięśnia sercowego
- Rozciąganie
- Relaks
- Sen
- Zdrowa dieta
- Bycie uprzejmym
- Czym jest szacunek?
- Wszyscy są jednakowi
- Czy na świecie istnieją inne osoby autystyczne?
- Jak wiele osób z autyzmem mieszka w moim województwie lub kraju?
- Dopasowanie się lub bycie tym niepowtarzalnym sobą
- Wdzięczność
- Mówienie o tym, jak się czuję
- Jak się dzisiaj czuję (przykład codziennego formularza komunikacyjnego do wykorzystania w szkole)
- Więcej o szczęściu
- Z myślą o starszych czytelnikach
- Słowa wyrażające szczęście
- Więcej o relaksie
- Więcej o ćwiczeniach
- Dlaczego ćwiczenia fizyczne tak pomagają?
- Stwórz plan aktywności fizycznej
- Akceptacja
- Przebaczenie
- Wdzięczność
- Po co odczuwać i wyrażać wdzięczność?
- Odwaga
- Życzliwość
- Związki
- Więcej o związkach
- Miłość
- Wiara
- Żyj tylko jednym dniem
- Więcej o życiu tylko jednym dniem
- „Wzloty i upadki”
- Pozytywne nastawienie
- Wypracowanie pozytywnego nastawienia
- Żyj pełnią życia
- Sprawiać, by świat był lepszym miejscem
- Dla rodziców, nauczycieli i terapeutów
- Koncepcje wprowadzone w tym rozdziale
- Ćwiczenia
- Relaks
- Dieta
- Sen
- Badania na temat szczęścia
- Autorzy ilustracji i inni
- Jade McWilliams
- Thomas Johnson
- Maria White
- Kelly Davis
- Teresa Johnson
- John Engle
- Dave Spicer
- Irene Vassos
- Podziękowania
- O autorce