Opis
Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego
Autor: Marta Wiśniewska, Magdalena Plandowska, Anna Mikler-Chwastek
Podręcznik został napisany z myślą o studentach i nauczycielach, którzy powinni posiadać podstawową wiedzę dotyczącą biologicznego rozwoju człowieka oraz jego funkcjonowania w społeczeństwie. Przedstawiony podręcznik skupia uwagę na wiedzy o rozwoju dziecka w wieku 0-6 lat (albo inaczej od urodzenia do ukończenia 6. roku życia), bazując na najnowszych odkryciach naukowych dotyczących biomedycznych podstaw rozwoju. Wiedza ta jest niezbędna do organizacji procesu wspomagania rozwoju, wychowania, edukacji i terapii najmłodszych.
Spis treści
Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego
Autor: Marta Wiśniewska, Magdalena Plandowska, Anna Mikler-Chwastek
Rozdział 1. PODSTAWY GENETYKI
1.1. Genetyka ‒ podstawowa terminologia
1.2. Materiał genetyczny
1.3. Choroby genetyczne
1.4. Zespół Downa – przykład zaburzenia genetycznego
Rozdział 2. UKŁAD POKARMOWY
2.1. Budowa i funkcje układu pokarmowego
2.2. Substancje wytwarzane w układzie pokarmowym
2.3. Zaburzenia pracy układu pokarmowego
Rozdział 3. UKŁAD SERCOWO-NACZYNIOWY
3.1. Budowa ogólna
3.2. Rozwój serca i naczyń krwionośnych
3.3. Zaburzenia rozwojowe układu sercowo-naczyniowego
Rozdział 4. UKŁAD ODDECHOWY
4.1. Budowa ogólna
4.2. Rozwój układu oddechowego
4.3. Zaburzenia rozwojowe układu oddechowego
Rozdział 5. APARAT RUCHU
5.1. Układ kostno-stawowy
5.1.1. Budowa układu kostno-stawowego
5.1.2. Rozwój układu kostno-stawowego
5.1.3. Zaburzenia rozwojowe układu kostno-stawowego
5.2. Układ mięśniowy
5.2.1. Budowa mięśni szkieletowych
5.2.2. Rozwój mięśni
5.2.3. Zaburzenia rozwojowe układu mięśniowego
Rozdział 6. UKŁAD NERWOWY
6.1. Ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy
6.2. Zaburzenia neurologiczne występujące u dzieci
Rozdział 7. NARZĄDY ZMYSŁÓW
7.1. Budowa i funkcjonowanie narządów zmysłów
7.2. Integracja czynności zmysłowo-ruchowych i zagrożenia dla rozwoju
Rozdział 8. UKŁAD MOCZOWO-PŁCIOWY
8.1. Budowa i funkcje układu moczowego
8.2. Budowa i funkcje układu płciowego
8.3. Zaburzenia funkcjonowania układu moczowo-płciowego
Rozdział 9. UKŁAD ODPORNOŚCIOWY (IMMUNOLOGICZNY)
9.1. Układ limfatyczny (chłonny)
9.2. Reakcje odpornościowe
9.3. Zaburzenia funkcjonowania układu immunologicznego
Rozdział 10. UKŁAD HORMONALNY
10.1. Budowa układu hormonalnego
10.2. Zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego
Marta Wiśniewska
Anna Mikler-Chwastek