
DIAGNOZOWANIE ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA. CZĘŚĆ 1
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 162
- Oprawa: miękka
- ISBN: 9788380855717
42,30 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 299zł Najniższa cena z 30 dni: 42,30 zł
Zamówienia złożone od dnia 20 XII 2021 r. mogą zostać zrealizowane w styczniu.
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1
Autor: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
Książka ma charakter przewodnika dla psychologów, pedagogów, studentów lub opiekunów dziecięcych czy rodziców małego dziecka, pozwalającego na poznanie specyficznej sytuacji badania małego dziecka (od urodzenia do 5 roku życia) oraz możliwości wykorzystania narzędzi diagnozy rozwoju zarówno dzieci prawidłowo rozwijających się jak i zagrożonych niepełnosprawnością czy też niepełnosprawnych.
Ocena poziomu rozwoju małych dzieci, pozwalająca na uwidocznienie obszarów dobrze i słabo rozwiniętych, ma szczególne znaczenie dla organizowania programów wczesnej interwencji lub wczesnego wspomagania dzieci z trudnościami w rozwoju.
W postępowaniu diagnostycznym-interwencyjnym nie ma powszechnej zgody dotyczącej sposobu w jaki ma być przeprowadzana diagnoza, co powinna obejmować oraz jak powinny być formułowanie wnioski (opinie, orzeczenia) potrzebne do konstruowania skutecznych programów interwencyjnych czy terapeutycznych. Stąd rodzi się potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat diagnozowania dziecka od najwcześniejszego okresu życia, gdyż wszyscy specjaliści są zgodni, że szczególnie ważny dla wspomagania rozwoju jest okres pierwszych trzech lat życia dziecka.
Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1
Autor: Małgorzata Wójtowicz-Szefler
1. POJĘCIE DIAGNOZY – ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE
1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu
1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania
1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa)
1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna)
1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna)
1.3. Etapy procesu diagnozowania
1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego
1.3.2. Implikacje praktyczne
1.3.2.1. Etap prediagnostyczny
1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) – rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie
1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania)
1.3.2.4. Etap interwencji
1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza)
2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka
2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy
3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH
3.1. Podstawowe zasady diagnozowania
3.2. Warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie
3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości
3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi
3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę
4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA
4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych?
4.2. Wywiad rozwojowy
4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu
4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu
4.3. Obserwacja
4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka
4.3.3. Co można obserwować
4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji
5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY
5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka – diagnoza środowiska rodzinnego
5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko
5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka
Strona Internetowa Medicon.pl korzysta z plików cookies. Możesz je wyłączyć w swojej przeglądarce. Więcej o plikach cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.