• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Dorosłe dzieci Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie

DOROSŁE DZIECI PSYCHOLOGICZNA PROBLEMATYKA ODWRÓCENIA RÓL W RODZINIE

  • Wydawca: Scholar
  • Rok wydania: 2014 dodruk
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 328
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-7383-717-1
 
47,25 zł
42,30 zł 42,30 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Dorosłe dzieci – to pierwsza w Polsce naukowa monografia zjawiska parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie. Oznacza ono, że dziecko opiekuje się dorosłym (najczęściej rodzicem) i jest to zadanie przekraczające jego możliwości. Odwrócenie ról może mieć charakter instrumentalny – dziecko zajmuje się chorym rodzicem, sprząta, gotuje, robi zakupy, opiekuje się rodzeństwem lub emocjonalny – dziecko jest terapeutą rodzica (słucha jego zwierzeń, pociesza go), buforem lub mediatorem w konflikcie opiekunów, podejmuje ważne decyzje w rodzinie. Katarzyna Schier wielokrotnie podkreśla, że odwrócenie ról w rodzinie nie musi mieć charakteru destrukcyjnego, może niekiedy prowadzić do rozwoju odpowiedzialności u dzieci. Autorka analizuje konsekwencje parentyfikacji w dzieciństwie dla funkcjonowania w dorosłości. Na podstawie wyników badań empirycznych prowadzonych przez nią lub pod jej kierunkiem, przykładów klinicznych oraz odniesień do beletrystyki, przedstawia związek pomiędzy odwróceniem ról i depresją, trudnościami regulacji emocji oraz zaburzeniami obrazu ciała. Szczególnie ten ostatni element jest twórczym wkładem Katarzyny Schier do rozumienia zjawiska parentyfikacji. Analizie funkcjonowania Dorosłych Dzieci towarzyszą dwie opowieści – mit o Heraklesie i baśń o Kopciuszku, jako przykłady sytuacji, gdy dzieci zbyt wcześnie musiały stać się dorosłe.

 

"Autorka nawiązuje we Wprowadzeniu do historii dwu postaci, jednej znanej z mitów (Herakles), drugiej znanej z baśni (Kopciuszek). Na ich przykładach oswaja Czytelnika ze złożonością zagadnienia parentyfikacji. W tym tkwi niewątpliwy kunszt Autorki, która z perspektywy problematyki poruszanej w monografii ukazuje w percepcji znanego mitu o Heraklesie czy w percepcji baśni o Kopciuszku istotne elementy odwrócenia ról w układach asymetrycznych. Poprzez ten zabieg, sprawdzony w innej książce (Krewni i znajomi Edypa) Katarzyna Schier odkrywa aspekty parentyfikacji, które będzie szczegółowo analizowała, przedstawiając wyniki badań własnych, badań prowadzonych pod jej kierunkiem, analizy studiów przypadków z własnej praktyki klinicznej czy z praktyki diagnostyczno-terapeutycznej innych specjalistów (przywoływane ze znawstwem z literatury)."
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
 

Spis treści

1. Wprowadzenie – mit o Heraklesie i bajka o Kopciuszku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.1. Herakles. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1.2. Kopciuszek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2. Zjawisko parentyfikacji, czyli o „masce dorosłości” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.1. Definicja i rozumienie pojęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.2. Kultura sprzyjająca odwracaniu ról – przyzwolenie na to, żeby dzieci były „dzielne”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2.3. Destrukcyjne odwrócenie ról w dzieciństwie, czyli o przemocy utajonej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
3. Mechanizm działania parentyfikacji – transgeneracyjny przekaz traumy. . . . . . . . . . . . . . . . . 72
3.1. Rodzice z zaburzeniami osobowości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
3.2. Niedojrzali dorośli i niedokończona żałoba . . . . . . . . . . . . . 84
3.3. Style osobowości związane z parentyfikacją: masochistyczny i narcystyczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
3.4. Koledzy i przyjaciele Kopciuszków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
4. Konsekwencje destrukcyjnej parentyfikacji . . . . . . 103
4.1. Zaburzenia regulacji emocji – aleksytymia. . . . . . . . . . . . . . 103
4.2. Depresja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
4.3. Zahamowanie procesu separacji–indywiduacji. . . . . . . . . . . 133
4.4. Somatyzacja i zaburzenia psychosomatyczne . . . . . . . . . . . . 151
4.5. Zaburzenia funkcjonowania cielesnego, czyli „zdradzone ciało” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
5. Rodzaje parentyfikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
5.1. Parentyfikacja instrumentalna i emocjonalna . . . . . . . . . . . . 195
5.2. Studium osoby – historia Pani A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
5.3. Parentyfikacja seksualna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
6. O sposobach pomocy „dorosłym” dzieciom . . . . . . 246
6.1. Psychoterapia osób, które doświadczyły parentyfikacji . . . . 247
6.2. Wzrost potraumatyczny, czyli dorosłe dzieci
bez brzemienia parentyfikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
6.3. Społeczna diagnoza dorosłych dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
6.4. Psychoterapeuci to często osoby, które w dzieciństwie doświadczyły parentyfikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
6.5. Mówienie i pisanie o traumatycznej przeszłości . . . . . . . . . . 274
6.6. Prewencja odwracania ról w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
7. Podsumowanie, czyli raz jeszcze o tym, co dla dorosłego dziecka jest najważniejsze . . . . .
8. Zmiana narracji – jeśli nie Herakles i Kopciuszek, to kto? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
8.1. Wystarczająco dobre rodzicielstwo i odzyskiwanie równowagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
8.2. Zadania dla psychoterapeuty i osoby wspierającej . . . . . . . . 287

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY