
DZIECI Z ADHD I ICH RODZEŃSTWO
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2013
- Wydanie: I
- Ilość stron: 270
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7587-989-6
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 24,90 zł
Książka Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo Teoria i badania zawiera kwestionariusze wywiadu dla rodziców i rodzeństwa dzieci z ADHD.
Publikacja stanowi bardzo ważny i ciekawy wkład w rozważania dotyczące funkcjonowania rodziny z dzieckiem […] przejawiającym syndrom ADHD. Autor w opisie systemu rodzinnego skupił się głównie na dziecku z dysfunkcją i jego rodzeństwie. Istotnym walorem tej pracy jest jej interdyscyplinarny charakter. Należy do nielicznych w naszym kraju prac badawczych dotyczących ADHD wykraczających poza granice jednej dyscypliny naukowej. Takie podejście do tematu wymaga wszechstronnej wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, psychoterapii, socjologii, a także medycyny. W ten sposób wpisuje się w nurt poszerzonej analizy funkcjonowania rodziny z dzieckiem z dysfunkcją, prezentując problem zaburzenia ADHD w kontekstach społecznym, medycznym, edukacyjnym i przede wszystkim z punktu widzenia konsekwencji, jakie to zaburzenie wywołuje w odniesieniu do członków rodziny, a w szczególności rodzeństwa. To ważny aspekt wskazujący na dużą wrażliwość społeczną, indywidualną i naukową, dokumentujący szeroki zakres wiedzy i doświadczenie zawodowe autora. Publikacja przez to doskonale wpisuje się we współczesny nurt psychopedagogiki specjalnej, gdzie tradycyjna myśl pedagogiczna ma swe ugruntowanie w rzetelnej wiedzy o psychologicznym funkcjonowaniu człowieka. […]
Książka jest wysoce interesującym źródłem do wykorzystania zarówno przez teoretyków, jak i praktyków, podejmujących działania mające na celu wspieranie procesu terapeutycznego dzieci z ADHD, innymi zaburzeniami rozwojowymi i zaburzeniami zachowania.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Lipińskiego, prof. WSEZiNS
Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania dzieci z ADHD oraz ich rodzin. Przedstawiono w niej interdyscyplinarne spojrzenie na istotę zaburzenia w odniesieniu do najnowszych koncepcji biologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Poruszono najważniejsze zagadnienia dotyczące etiologii, symptomatologii, a także wsparcia i terapii dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Rozważania na temat rodziny podjęto w ujęciu systemowym, zakładającym wzajemność wpływów wszystkich członków stanowiących system rodzinny. Na podstawie przeprowadzonych badań nakreślono warunki wychowawcze typowe dla rodzin z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Wyodrębniono charakterystyczne cechy funkcjonowania społecznego, edukacyjnego oraz emocjonalnego dzieci z ADHD, a także podjęto próbę zdiagnozowania sytuacji psychospołecznej ich rodzeństwa. Zebrany materiał umożliwił także przybliżenie czynników wpływających na relacje między rodzeństwem. Dzięki przyjęciu takiej perspektywy badawczej podkreślono znaczenie problemów każdego członka rodziny, w której wychowywane jest dziecko z dysfunkcją.
Praca jest interesującym, opartym o badania autorskie źródłem do wykorzystania zarówno przez teoretyków i praktyków podejmujących działania mające na celu wspieranie procesu terapeutycznego dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami w rozwoju
Rozdział 1
Wybrane zagadnienia dotyczące ADHD
1.1. Syndrom ADHD w kontekście problemu definiowania zaburzeń
psychicznych 13
1.2. Przedstawienie wybranych definicji i istoty psychologicznej zaburzenia 16
1.3. Przegląd koncepcji etiologii ADHD 22
1.4. Wpływ czynników środowiskowych na nasilenie objawów ADHD 28
1.5. Przyczyny ADHD w świetle najnowszych badań biomedycznych 33
1.6. Symptomy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 39
1.6.1. Objawy osiowe występujące w ADHD 39
1.6.2. Funkcjonowanie dziecka z ADHD 45
1.6.3. Wtórne problemy osób z ADHD 48
1.6.4. Syndrom ADHD a specyficzne trudności w uczeniu się 52
1.6.5. Obraz ADHD w zależności od wieku 62
1.7. Różnicowanie i proces diagnozy 67
1.8. Formy terapii stosowane wobec dzieci z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej z deficytem uwagi 71
1.8.1. Terapie medyczne 72
1.8.2. Pedagogiczne formy pomocy dziecku z ADHD 76
1.8.3. Psychoterapia dzieci z ADHD 82
Rozdział 2
Dziecko z ADHD w systemie rodzinnym
2.1. Rodzina jako grupa, instytucja społeczna i proces 93
2.2. Dziecko z dysfunkcją w systemie rodzinnym 98
2.3. Sytuacja rodzeństwa w rodzinie z dzieckiem z dysfunkcją 111
Rozdział 3
Metodologia badań własnych
3.1. Cel badań, problemy i hipotezy badawcze 117
3.2. Metody, techniki, narzędzia badawcze oraz zastosowane statystyki 122
3.3. Dobór próby i teren badań 125
3.4. Organizacja badań 126
3.5. Opis struktury badanych rodzin 127
Rozdział 4
Wyniki badań własnych
4.1. Przebieg rozwoju i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne
dzieci z ADHD 135
4.1.1. Opis wybranych przypadków 135
4.1.2. Rozwój wczesnodziecięcy dzieci z ADHD 170
4.1.3. Osiągnięcia edukacyjne dzieci z ADHD w okresie
nauczania początkowego 176
4.1.4. Zachowanie dzieci z ADHD w szkole 187
4.2. Postawy rodzicielskie i umiejętności wychowawcze rodziców
dzieci z ADHD 194
4.3. Cechy charakterystyczne funkcjonowania psychospołecznego rodzeństwa
dzieci z ADHD 202
4.3.1. Poczucie sensu życia rodzeństwa dzieci z ADHD 202
4.3.2. Poziom poczucia bezpieczeństwa rodzeństwa dzieci z ADHD 206
4.3.3. Percepcja własnej przyszłości rodzeństwa dzieci z ADHD 209
4.3.4. System wartości rodzeństwa dzieci z ADHD 212
4.4. Relacje interpersonalne w rodzinie 218
4.4.1. Atmosfera życia rodzinnego 218
4.4.2. Relacje małżeńskie 221
4.4.3. Relacje między rodzeństwem dzieci z ADHD a rodzicami 222
4.4.4. Relacje między dziećmi z ADHD a ich rodzeństwem 225
Podsumowanie 233
Zakończenie 241
Spis literatury 243
Spis rysunków, tabel i wykresów 259
Aneksy
Aneks 1. Kwestionariusz wywiadu dla rodzeństwa dzieci z ADHD 263
Aneks 2. Kwestionariusz wywiadu dla rodziców dzieci z ADHD 269
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejOparzenie pierwszego stopnia to najłagodniejsza forma uszkodzenia skóry, wynikająca...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejPiegi to charakterystyczne, małe, brązowe plamki, które pojawiają się na skórze,...
czytaj więcejChoroba Pompego, znana również jako glikogenoza typu II, jest rzadką chorobą...
czytaj więcejZespół Marfana to choroba genetyczna, która wpływa na różne układy i narządy...
czytaj więcejSkaza krwotoczna to grupa zaburzeń hemostazy, charakteryzująca się skłonnością...
czytaj więcejTyrozynemia to rzadka choroba wynikająca z genetycznych defektów w metabolizmie...
czytaj więcejChoroba Wilsona to schorzenie, które może początkowo pozostawać niemal niewidoczne,...
czytaj więcej