Opis
Kompletny program terapii SAZ
Dla osób z zaburzeniami ze spectrum autyzmu w wieku rozwojowym
od 1 roku do 4 lat
Kompletny program terapii SAZ (Stosowana Analiza Zachowania, ang. Applied Behavior Analysis – ABA) stworzony dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku rozwojowym od około roku do czterech lat. Zawiera wszystko, co jest potrzebne, żeby nauczyć dziecko umiejętności z poziomu podstawowego, takich jak prawidłowa postawa podczas zajęć, zdolność do minimalnego skupienia uwagi, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, umiejętności motoryczne, podstawowe umiejętności językowe związane z mową bierną i czynną, podstawowe czynności związane z zabawą oraz podstawowe umiejętności samoobsługowe.
Niniejsza książka powstała w oparciu o dowody naukowe i stanowi przewodnik dla terapeutów, jak krok po kroku wykorzystać SAZ, żeby nauczyć dziecko ponad 140 umiejętności podstawowych. Program można dostosować do potrzeb i zainteresowań ucznia według wskazówek zawartych w książce.
Na dołączonej płycie DVD można znaleźć pomoce naukowe potrzebne do przeprowadzenia programu, w tym ponad 1000 kart z kolorowymi obrazkami, wygodne wersje programów szczegółowych do wydrukowania, formularze danych oraz listy zadań.
Autorki udzielają także rad na temat tego, jak stworzyć skuteczne środowisko do terapii SAZ, a także dzielą się wieloma praktycznymi strategiami nauczania, które zapewnią sukces w terapii.
Spis treści
Kompletny program terapii SAZ
Dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku rozwojowym od 1 roku do 4 lat
Spis treści
CZĘŚĆ I. STOSOWANIE PROGRAMU TERAPII
1. Wprowadzenie do programu terapii SAZ
2. Przewodnik po programie terapii
3. Program terapii SAZ – jak rozumieć AZ
4. Program terapii SAZ – jak stosować AZ
5. Strategie nauczania
6. Gromadzenie i zapisywanie danych
7. Sporządzanie wykresów
8. Tworzenie środowiska SAZ
CZĘŚĆ II. PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE
9. Umiejętności związane ze zdolnością do skupienia uwagi
10. Umiejętności związane z naśladowaniem
11. Umiejętności wzrokowo-przestrzenne
12. Umiejętności językowe związane z mową bierną
13. Umiejętności językowe związane z mową czynną
14. Umiejętności szkolne
15. Umiejętności społeczne/związane z zabawą
16. Umiejętności związane z samoobsługą
Bibliografia
Julie Knapp
Carolline Turnbull