
NIEZWYCZAJNI LUDZIE. NOWE SPOJRZENIE NA AUTYZM
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Rok wydania: 2017
- Wydanie: I
- Ilość stron: 256
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-233-4222-9
35,90 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 260zł
Opis
Obowiązkowa lektura dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i opiekunów osób z autyzmem.
Umożliwia spojrzenie na świat ludzi ze spektrum autyzmu od wewnątrz, zapewnia współczującą, głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Na książkę składają się inspirujące historie będące rezultatem 40-letniego doświadczenia dr. Prizanta, zdobytego podczas pracy na uniwersytetach, w szkołach, szpitalach oraz świadczenia usług w ramach prywatnej praktyki.
„Mistrzowski traktat postulujący niezbędne zmiany w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy. To lektura dla rodziców i wszystkich świadczących profesjonalne usługi osobom z poważnymi niepełnosprawnościami – nie tylko tym z autyzmem. Mam nadzieję, że ta wyjątkowa książka przyniesie zmianę myślenia i praktykę zgodną z jej założeniami”.
dr David E. Yoder, Wydział Nauk o Zdrowiu,
Wyższa Szkoła Medyczna Uniwersytetu Karoliny Północnej, Chapel Hill
„Jest to najbardziej przepełniona empatią i głęboką mądrością książka o autyzmie, jaką do tej pory przeczytałem. Empatyczna i mądra publikacja o byciu człowiekiem. Nie da się przecenić przemieniającej mocy tej książki: otwiera serce, poszerza zakres widzenia tam, gdzie panowała tylko mgła, i inspiruje do głębokiego spojrzenia na coś, co wywoływało jedynie odruchową reakcję”.
Rabin Bradley Shavit Artson, Amerykański Uniwersytet Żydowski
Spis treści
- Słowo od autora
- Przedmowa. Nowe spojrzenie na autyzm
Część pierwsza. Zrozumieć autyzm
Rozdział 1. Zapytaj „dlaczego?”
- Wyzwanie labilności emocjonalnej
- Strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach i zachowania stabilizujące
- Ludzie jako czynniki regulujące
- Dlaczego zrozumienie „zachowań” jest takie ważne
- Jak dorośli mogą się przyczynić do utraty równowagi
- Potęga słuchania i budowania zaufania
Rozdział 2. Słuchaj
- Przedefiniowanie echolalii
- Jak zrozumiałem echolalię
- Alternatywny sposób komunikacji
- Każda rodzina ma swój własny język
- Echolalia jako strategia uczenia się
- Słuchanie sprzyja komunikacji
Rozdział 3. Fascynacje
- Potencjał fascynacji
- Skąd się biorą fascynacje?
- Król myjni samochodowych i inne niezwykłe opowieści o fascynacjach
- Wykorzystywanie zainteresowań do budowania relacji
- Fascynacje innymi ludźmi
- Gdy fascynacje przysparzają problemów
- Nauka – „na wszystko jest czas i miejsce”
- Wykorzystywanie mocnych stron
Rozdział 4. Zaufanie, strach i kontrola
- Nieumiejętność zaufania
- Zaufanie do własnego ciała
- Zaufanie do świata
- Zaufanie do ludzi
- Funkcja strachu
- Pomóc dzieciom pokonać strach
- Kontrola: naturalna reakcja na strach i niepokój
- W jaki sposób dzieci wywierają kontrolę
- Kontrola w relacjach międzyludzkich
- Budowanie zaufania
Rozdział 5. Pamięć emocjonalna
- Wpływ pamięci emocjonalnej
- Jak wspomnienia mogą wyjaśnić zachowanie
- Wszystko może się do tego przyczynić
- Lekcja o PTSD
- Jak można stwierdzić, czy pamięć emocjonalna jest problemem?
- Radzenie sobie z pamięcią emocjonalną: jak pomóc?
- Praca nad pozytywną pamięcią emocjonalną
Rozdział 6. Zrozumienie społeczne
- Wyzwanie związane z przyswajaniem reguł społecznych
- Trudności w odczytywaniu sytuacji towarzyskich
- Ograniczenia możliwości przyswojenia zasad społecznych
- Przestrzeganie zasad może prowadzić do nieporozumień
- Znaczenie dosłowności
- Kiedy szczerość jest najlepszą strategią
- Stres związany z nieporozumieniem
- Zrozumienie społeczne i szkoła
- Rozumienie emocji
- Jak nie uczyć o emocjach
- Nauka o życiu społecznym: jaki jest cel?
- Rola niewypowiedzianych założeń
Część druga. Życie z autyzmem
Rozdział 7. Co trzeba zrobić, by „mieć to coś”
- „Mieć to coś” w akcji
- Nauczyciele, którzy „mają to coś”
- Spotykanie ludzi, którzy są pozbawieni tego czegoś
- To ważne, by wiedzieć, jaka jest nasza rola
Rozdział 8. Mądrość grupy znajomych
- Rodzice są ekspertami
- Idź za głosem serca, kieruj się intuicją
- Znajdź społeczność
- Załóż, że szklanka jest w połowie pełna
- Nie trać wiary
- Zaakceptuj swoje emocje i wyrażaj je
- Bądź odpowiednio asertywny, nie agresywny (i miej świadomość różnicy)
- Wybieraj, o co walczysz
- Odkryj poczucie humoru
- Naciskaj na szacunek
- Znajdź upust dla swojej energii
Rozdział 9. Prawdziwi eksperci
- Ros Blackburn: „Nie udzielam się towarzysko”
- Michael John Carley: „Musimy usłyszeć o tym, co jesteśmy w stanie zrobić”
- Stephen Shore: „Zaakceptowali mnie”
Rozdział 10. Perspektywiczne spojrzenie
- Rodzina Randallów: „Jeżeli daje się mu szansę, to on ją wykorzystuje”
- Rodzina Correiów: „On uczy mnie, jak żyć”
- Rodzina Domingue’ów: „Musimy iść za głosem serca”
- Rodzina Canhów: „Musisz tyrać, żeby ci się udało”
Rozdział 11. Rozbudź ducha
- Pytanie o możliwość wyzdrowienia
- Inna rodzina, inne marzenia
- Małe kroczki zmieniają perspektywę
- Szczęście i świadomość siebie czy sukces edukacyjny?
- Znaczenie samozaparcia
Rozdział 12. Ważne pytania
- Przewodnik po źródłach
- O modelu SCERTS®
- Podziękowania
- Indeks