• KOSZYK 0 (0 zł)
    Brak produktów w koszyku.
Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm

NIEZWYCZAJNI LUDZIE. NOWE SPOJRZENIE NA AUTYZM

  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Rok wydania: 2017
  • Wydanie: I
  • Ilość stron: 256
  • Oprawa: miękka
  • ISBN: 978-83-233-4222-9
 
39,90 zł
35,90 zł 35,90 zł PLN 1
Dostawa od 11.80 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł

Opis

Obowiązkowa lektura dla rodziców, nauczycieli, terapeutów i opiekunów osób z autyzmem. 


Umożliwia spojrzenie na świat ludzi ze spektrum autyzmu od wewnątrz, zapewnia współczującą, głęboką perspektywę, która dodaje nadziei i podnosi na duchu specjalistów i członków rodziny, ukazując autyzm nie jako straszliwą niepełnosprawność, lecz jako niezwykły wymiar człowieczeństwa. Na książkę składają się inspirujące historie będące rezultatem 40-letniego doświadczenia dr. Prizanta, zdobytego podczas pracy na uniwersytetach, w szkołach, szpitalach oraz świadczenia usług w ramach prywatnej praktyki.

„Mistrzowski traktat postulujący niezbędne zmiany w naszym postrzeganiu osób z autyzmem oraz udzielaniu im pomocy. To lektura dla rodziców i wszystkich świadczących profesjonalne usługi osobom z poważnymi niepełnosprawnościami – nie tylko tym z autyzmem. Mam nadzieję, że ta wyjątkowa książka przyniesie zmianę myślenia i praktykę zgodną z jej założeniami”.
dr David E. Yoder, Wydział Nauk o Zdrowiu,
Wyższa Szkoła Medyczna Uniwersytetu Karoliny Północnej, Chapel Hill

„Jest to najbardziej przepełniona empatią i głęboką mądrością książka o autyzmie, jaką do tej pory przeczytałem. Empatyczna i mądra publikacja o byciu człowiekiem. Nie da się przecenić przemieniającej mocy tej książki: otwiera serce, poszerza zakres widzenia tam, gdzie panowała tylko mgła, i inspiruje do głębokiego spojrzenia na coś, co wywoływało jedynie odruchową reakcję”.
Rabin Bradley Shavit Artson, Amerykański Uniwersytet Żydowski

Spis treści

  • Słowo od autora 
  • Przedmowa. Nowe spojrzenie na autyzm  


Część pierwsza. Zrozumieć autyzm

Rozdział 1. Zapytaj „dlaczego?”  

  • Wyzwanie labilności emocjonalnej   
  • Strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach i zachowania stabilizujące   
  • Ludzie jako czynniki regulujące   
  • Dlaczego zrozumienie „zachowań” jest takie ważne   
  • Jak dorośli mogą się przyczynić do utraty równowagi  
  • Potęga słuchania i budowania zaufania   


Rozdział 2. Słuchaj  

  • Przedefiniowanie echolalii    
  • Jak zrozumiałem echolalię    
  • Alternatywny sposób komunikacji    
  • Każda rodzina ma swój własny język  
  • Echolalia jako strategia uczenia się  
  • Słuchanie sprzyja komunikacji    

Rozdział 3. Fascynacje   

  • Potencjał fascynacji   
  • Skąd się biorą fascynacje?  
  • Król myjni samochodowych i inne niezwykłe opowieści o fascynacjach   
  • Wykorzystywanie zainteresowań do budowania relacji   
  • Fascynacje innymi ludźmi    
  • Gdy fascynacje przysparzają problemów   
  • Nauka – „na wszystko jest czas i miejsce”    
  • Wykorzystywanie mocnych stron   

Rozdział 4. Zaufanie, strach i kontrola   

  • Nieumiejętność zaufania   
  • Zaufanie do własnego ciała   
  • Zaufanie do świata    
  • Zaufanie do ludzi  
  • Funkcja strachu  
  • Pomóc dzieciom pokonać strach     
  • Kontrola: naturalna reakcja na strach i niepokój    
  • W jaki sposób dzieci wywierają kontrolę    
  • Kontrola w relacjach międzyludzkich  
  • Budowanie zaufania    

Rozdział 5. Pamięć emocjonalna   

  • Wpływ pamięci emocjonalnej  
  • Jak wspomnienia mogą wyjaśnić zachowanie   
  • Wszystko może się do tego przyczynić    
  • Lekcja o PTSD   
  • Jak można stwierdzić, czy pamięć emocjonalna jest problemem?   
  • Radzenie sobie z pamięcią emocjonalną: jak pomóc?    
  • Praca nad pozytywną pamięcią emocjonalną 

Rozdział 6. Zrozumienie społeczne   

  • Wyzwanie związane z przyswajaniem reguł społecznych 
  • Trudności w odczytywaniu sytuacji towarzyskich    
  • Ograniczenia możliwości przyswojenia zasad społecznych  
  • Przestrzeganie zasad może prowadzić do nieporozumień   
  • Znaczenie dosłowności  
  • Kiedy szczerość jest najlepszą strategią 
  • Stres związany z nieporozumieniem 
  • Zrozumienie społeczne i szkoła  
  • Rozumienie emocji    
  • Jak nie uczyć o emocjach  
  • Nauka o życiu społecznym: jaki jest cel?  
  • Rola niewypowiedzianych założeń   


Część druga. Życie z autyzmem

Rozdział 7. Co trzeba zrobić, by „mieć to coś”  

  • „Mieć to coś” w akcji   
  • Nauczyciele, którzy „mają to coś”  
  • Spotykanie ludzi, którzy są pozbawieni tego czegoś   
  • To ważne, by wiedzieć, jaka jest nasza rola   

Rozdział 8. Mądrość grupy znajomych  

  • Rodzice są ekspertami 
  • Idź za głosem serca, kieruj się intuicją    
  • Znajdź społeczność   
  • Załóż, że szklanka jest w połowie pełna    
  • Nie trać wiary   
  • Zaakceptuj swoje emocje i wyrażaj je  
  • Bądź odpowiednio asertywny, nie agresywny (i miej świadomość różnicy) 
  • Wybieraj, o co walczysz   
  • Odkryj poczucie humoru   
  • Naciskaj na szacunek   
  • Znajdź upust dla swojej energii  

Rozdział 9. Prawdziwi eksperci  

  • Ros Blackburn: „Nie udzielam się towarzysko”  
  • Michael John Carley: „Musimy usłyszeć o tym, co jesteśmy w stanie zrobić”  
  • Stephen Shore: „Zaakceptowali mnie”    

Rozdział 10. Perspektywiczne spojrzenie   

  • Rodzina Randallów: „Jeżeli daje się mu szansę, to on ją wykorzystuje”   
  • Rodzina Correiów: „On uczy mnie, jak żyć”   
  • Rodzina Domingue’ów: „Musimy iść za głosem serca”    
  • Rodzina Canhów: „Musisz tyrać, żeby ci się udało”   

Rozdział 11. Rozbudź ducha  

  • Pytanie o możliwość wyzdrowienia  
  • Inna rodzina, inne marzenia   
  • Małe kroczki zmieniają perspektywę   
  • Szczęście i świadomość siebie czy sukces edukacyjny?  
  • Znaczenie samozaparcia   

Rozdział 12. Ważne pytania  

  • Przewodnik po źródłach  
  • O modelu SCERTS®  
  • Podziękowania  
  • Indeks  

Opinie

Imię i nazwisko
Email
Twoja ocena
Twoja opinia

Zapytaj o produkt

Imię i nazwisko
Email
Telefon
Wiadomość

TYTUŁY POWIĄZANE

KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT KUPILI RÓWNIEŻ

POLECAMY