Opis
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Autor: Iwona Grzegorzewska, Lidia Cierpiałkowska, Aneta R. Borkowska
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży nie ma tak długiej historii i tradycji jak psychopatologia i psychologia kliniczna człowieka dorosłego. Jeszcze na przełomie XIX i XX wieku zaburzenia psychiczne i problemy w zachowaniu dzieci i młodzieży diagnozowane były na podstawie zamieszczonych w Międzynarodowej klasyfikacji chorób i problemów zdrowotnych bądź Podręczniku diagnostycznym i statystycznym zaburzeń psychicznych opisów zaburzeń człowieka dorosłego. Trudności i zaburzenia psychiczne obserwowane u dzieci, choć od czasu do czasu zauważane, nie wzbudzały szczególnego zainteresowania ani praktyków, ani naukowców. W dużej mierze wynikało to z powszechnie podzielanego wówczas przekonania, że zaburzenia psychiczne dzieci są "miniaturą" zaburzeń występujących u dorosłych; nie mają one swojej specyfiki związanej z okresem rozwojowym, w jakim się pojawiają.
Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich dwóch dekadach nastąpiła eksplozja zaintersowania psychologią kliniczną dzieci i młodzieży, zarówno pod względem teoretycznym, empirycznym jak i praktycznym. Odzwierciedleniem tego trendu jest prezentowany podręcznik.
Mimo wzrostu badań, opracowań i osiągnięć z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, kluczowym problemem pozostaje niewystarczająca liczba odpowiednich narzędzi i metod diagnozujących problemy i zaburzenia psychiczne okresu dzieciństwa i adolescencji.
Podręcznik jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych preoblematyką psychologii dzieci i młodzieży, a w szczególności do studentów psychologii, słuchaczy studiów podyplomowych i uczestników kursów specjalizacyjnych.
Spis treści
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Autor: Iwona Grzegorzewska, Lidia Cierpiałkowska, Aneta R. Borkowska
Część I
Teoretyczne podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Rozdział 1 Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży w Polsce
Rozdział 2 Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – salutogenetyczne i patogenetyczne modele empiryczne i teoretyczne
Rozdział 3 Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania: środowisko rozwoju, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje
Rozdział 4 Psychologiczne i biospołeczne koncepcje zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
Rozdział 5 Psychopatologia rozwojowa. Integrujące podejście do zdrowia i zaburzeń dzieci i młodzieży
Część II
Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży
Rozdział 6 Podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży w kontekście społecznym
Rozdział 7 metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży
Rozdział 8 Diagnoza neuropsychologiczna dzieci i młodzieży
Rozdział 9 etyczne aspekty diagnozy i pomocy psychologicznej dzieciom i ich rodzicom
Część III
Psychologia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży
Rozdział 10 zaburzenia rozwoju
Rozdział 11 Destrukcyjne zaburzenia zachowania i zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych
Rozdział 12 zaburzenia emocjonalne (internalizacyjne)
Rozdział 13 Pozostałe zaburzenia występujące w okresie dzieciństwa i adolescencji
Rozdział 14 zaburzenia osobowości – symptomy obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji
Część IV
Kliniczne problemy dzieci i młodzieży
Rozdział 15 Agresja dzieci i młodzieży
Rozdział 16 Autoagresja – samobójstwa i samookaleczenia
Rozdział 17 Dzieci jako ofiary przemocy seksualnej
Rozdział 18 Nieletni jako sprawcy przestępstw
Rozdział 19 Rodzicielstwo nastolatków
Rozdział 20 Otyłość dzieci i młodzieży
Rozdział 21 Kliniczne problemy dzieci z zaburzeniami narządów zmysłu
Cześć V
Specjalne obszary zainteresowania psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Rozdział 22 zmaganie się dziecka z chorobą
Rozdział 23 Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju
Rozdział 24 Kryzys w rodzinie – separacja i rozwód
Rozdział 25 Dzieci w rodzinach adopcyjnych i zastępczych
Rozdział 26 Dziecko w postępowaniu sądowym
Rozdział 27 Dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi
Rozdział 28 Dziecko i młody człowiek w obliczu cyfryzacji życia
Część VI
Wybrane problemy pomocy psychologicznej
Rozdział 29 Specyfika pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci, młodzieży i rodzin
Rozdział 30 Profilaktyka zaburzeń funkcjonowania i rozwoju oraz promocja zdrowia dzieci i młodzieży
Rozdział 31 Wczesne wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja i rehabilitacja neuropsychologiczna dzieci i młodzieży
Rozdział 32 Terapia dzieci i młodzieży – podejście poznawczo-behawioralne ]
Rozdział 33 Terapia dzieci i młodzieży – podejście psychoanalityczne
Rozdział 34 Terapia oparta na podejściu systemowym
Rozdział 35 Terapia dzieci po urazach psychicznych
Rozdział 36 Psychoterapia indywidualna adolescentów w analizie transakcyjnej
Rozdział 37 Socjoterapia dzieci i młodzieży