
SZKOŁA, NAUCZYCIEL, UCZEŃ W PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ
- Wydawca: Difin
- Rok wydania: 2020
- Wydanie: I
- Ilość stron: 246
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8085-460-4
52,20 zł
lub za 0zł przy zakupach
powyżej 250zł
Opis
Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej
Autor: Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Aleksandra Szczygieł
Monografia stanowi zbiór tekstów skoncentrowanych wokół dyskusji na temat szkoły, nauczyciela oraz kształcenia ustawicznego. Adresowana jest do pedagogów, nauczycieli, wychowawców, rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży, również ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tematyka monografii stanowi także przyczynek do podjęcia cyklu debat i dyskusji na temat roli i zadań szkoły, wizerunku współczesnego nauczyciela, a także miejsca ucznia (dziecka) w procesie edukacyjnym realizowanym w warunkach dynamicznych przeobrażeń społecznych i zmian technologicznych. Wierzymy zatem, że prezentowana publikacja przyczyni się do nowego spojrzenia zarówno na szkolę, nauczyciela, jak i najważniejszy podmiot procesu edukacji, a więc ucznia.
Spis treści
Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej
Autor: Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Aleksandra Szczygieł
Wstęp
Część 1. Szkoła jako przestrzeń edukacyjna wspierająca ucznia
- Oblicza gotowości szkolnej w realiach współczesnej szkoły
- Niepowodzenia szkolne na I etapie edukacyjnym w perspektywie uczniów
- Formuła integracyjna w edukacji osób niepełnosprawnych
- Diagnoza pedagogiczna – studium jednego przypadku. W kierunku „autentycznej” pomocy i wsparcia
Część 2. Nauczyciel – kalejdoskop działań edukacyjnych, pomocowych i wspomagających
- Nauczyciel wobec procesu zmiany w szkole jako organizacji uczącej się
- Współdziałanie nauczyciela wiodącego i wspomagającego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej
- Działania podejmowane przez nauczycieli liceów ogólnokształcących i techników w tworzeniu klimatu społeczno-wychowawczego klas szkolnych – raport z badań
- Optymalizacja procesu kształtowania kompetencji społecznych nauczyciela jako warunek niezbędny dla realizacji konstruktywistycznego modelu edukacji – raport z badań
- Nauczyciel w jego postmodernistycznej realności – możliwości, fikcje, konieczności
- Bariery komunikacyjne w interakcji nauczyciel – uczeń oraz ich potencjalny wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole
- Komunikacja interpersonalna w przestrzeni edukacji
Część 3. Kształcenie ustawiczne a potrzeby, wymagania i oczekiwania rynku
- Kształcenie studentów w zakresie przedsiębiorczości a potrzeby rynku pracy
- Trudności w efektywnej pracy logopedy w przedszkolu i szkole oraz rola pedagoga jako ogniwa we wczesnej diagnostyce zaburzeń rozwoju u dzieci
- Edukacja zdrowotna jako obszar kształcenia ustawicznego w profilaktyce wybranych chorób stylu życia
- Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka
- Kształtowanie kompetencji społecznych wobec oczekiwań rynku pracy