
TERAPIA ZABURZENIA OBSESYJNO-KOMPULSYJNEGO MAŁEGO DZIECKA 5-8 LAT PODRĘCZNIK TERAPEUTY
- Wydawca: GWP
- Rok wydania: 2018
- Wydanie: I
- Ilość stron: 240
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-7489-728-0
43,90 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 43,90 zł
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat Podręcznik terapeuty
Autor: Jennifer B. Freeman, Abbe Marrs Garcia
Niniejszy program psychoterapii poznawczo-behawioralnej OCD to praktyczny pomysł na leczenie dotkniętych tym zaburzeniem małych pacjentów. Psychoterapeuta, nie tylko CBT, znajdzie tu konkretne plany sesji i materiały dla pacjenta, a także podpowiedź, jak:
• w prosty i zrozumiały sposób mówić o OCD do kilkuletniego dziecka,
• angażować rodziców pacjenta w proces leczenia,
• nauczyć rodziców służyć dziecku pomocą w zwalczaniu objawów,
• dopasowywać rodzaj i zakres pomocy do możliwości dziecka, tak aby terapia była jak najbardziej efektywna.
Mocną stroną programu jest nacisk na budowanie kompetencji dziecka w zakresie aktywnego przeciwstawiania się objawom OCD i motywacji do przeprowadzania samodzielnych ekspozycji z powstrzymaniem reakcji.
dr n. med. Monika Szaniawska
psychoterapeuta i superwizor PTTPB
Terapia poznawczo-behawioralna jest opartą na dowodach naukowych metodą leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, nierzadko spotykanego w praktyce psychologów i psychiatrów dziecięcych. Dotychczas brakowało jednak w polskiej literaturze przedmiotu publikacji opisujących protokół terapeutyczny stosowany w leczeniu tego zaburzenia u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Niniejszy komplet, to jest podręcznik terapeuty i poradnik pacjenta, opracowany przez wybitnych znawców tematu, wypełnia tę lukę. Zawiera niezwykle cenne praktyczne wskazówki pomagające skutecznie przeprowadzić psychoedukację dziecka i jego rodziców oraz zaangażować ich w niełatwy proces leczenia.
Olga Olszewska
psychiatra dzieci i młodzieży, psychoterapeuta i superwizor dydaktyk PTTPB, wykładowca Szkoły Psychoterapii Crescentia
Oparty na solidnych podstawach naukowych i poparty rzetelnymi badaniami skuteczności protokół terapeutyczny jest bardzo cennym narzędziem. Ten dotyczy terapii małego dziecka, co dodaje mu wartości, ponieważ niewiele jest całościowych, szczegółowych modeli pracy z najmłodszymi pacjentami – dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kolejna niepodważalna zaleta wiąże się z tym, że zaplanowane oddziaływania obejmują i angażują całą rodzinę. Autorki nie tylko uwzględniają znaczenie rodziców w procesie zdrowienia dziecka, lecz biorą także pod uwagę fakt, że oprócz stosownej psychoedukacji rodzice potrzebują też narzędzi i wsparcia w tej trudnej dla całej rodziny sytuacji. Otrzymujemy więc pomoc w budowaniu efektywnego zespołu wspomagającego dziecko w radzeniu sobie z objawami OCD. Zarówno podręcznik terapeuty, jak i poradnik pacjenta stanowią nieocenione wsparcie w diagnozie, leczeniu i monitorowaniu efektów psychoterapii, a tym samym w powrocie małego pacjenta i jego rodziny do zdrowia.
Emilia Link-Dratkowska
psycholog kliniczna, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna
Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego małego dziecka 5-8 lat Podręcznik terapeuty
Autor: Jennifer B. Freeman, Abbe Marrs Garcia
O autorkach
O serii
Podziękowania
Rozdział 1
Wstępne informacje dla terapeutów
Rozdział 2
Diagnoza – ocena nasilenia objawów
Rozdział 3
Sesja pierwsza: przedstawienie programu terapii
Rozdział 4
Sesja druga: podstawy terapii
Rozdział 5
Sesja trzecia: przedstawienie dziecku programu terapii
Rozdział 6
Sesja czwarta: terapia z udziałem całej rodziny
Rozdział 7
Sesja piąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz modelowanie
Rozdział 8
Sesja szósta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji oraz wprowadzenie do metody budowania rusztowania
Rozdział 9
Sesja siódma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji z wykorzystaniem metody budowania rusztowania
Rozdział 10
Sesja ósma: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz stosowanie narzędzi w różnych kontekstach
Rozdział 11
Sesja dziewiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – środkowa część hierarchii objawów oraz poszerzanie zakresu stosowania strategii
Rozdział 12
Sesja dziesiąta: ekspozycja i powstrzymanie reakcji – górna część hierarchii objawów oraz przygotowanie do zakończenia terapii
Rozdział 13
Sesja jedenasta: ekspozycja i powstrzymania reakcji – górna część hierarchii objawów oraz zapobieganie nawrotom zaburzenia
Rozdział 14
Sesja dwunasta: podsumowanie terapii i przyjęcie pożegnalne
Aneks 1
Listy kontrolne sprawdzające dokładność realizacji założeń terapii
Aneks 2
Skala Przystosowania Rodziny i Wpływu OCD Dziecka na Rodzinę (Family Accommodation and Impact Scale-Child, FAIS-C)
Aneks 3
Skala Obsesji i Kompulsji Yale-Brown dla Dzieci (Children’s Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale, CY-BOCS) – lista kontrolna objawów na podstawie samoobserwacji
Bibliografia
Ospa wietrzna to choroba, którą uważa się za powszechną. Najczęściej dotyka...
czytaj więcejOparzenie pierwszego stopnia to najłagodniejsza forma uszkodzenia skóry, wynikająca...
czytaj więcejHemofilia to dziedziczna choroba krwi, charakteryzująca się zaburzeniami procesu...
czytaj więcejPiegi to charakterystyczne, małe, brązowe plamki, które pojawiają się na skórze,...
czytaj więcejChoroba Pompego, znana również jako glikogenoza typu II, jest rzadką chorobą...
czytaj więcejZespół Klinefeltera to jedna z najczęściej występujących anomalii chromosomowych,...
czytaj więcej