Opis
Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata w perspektywie kształcenia i pracy zawodowej
Autor: Aneta Jegier Stefan T. Kwiatkowski Beata Szurowska
- Jakich umiejętności potrzebuje jednostka w celu zdobycia pracy, konstruowania własnej tożsamości, odnajdywania i konstruowania własnej drogi rozwoju?
- Kim powinien być nauczyciel, by sprawnie realizował nowoczesne propozycje kształcenia i sprostał oczekiwaniom uczniów, rodziców, nadzoru pedagogicznego i szerszego społeczeństwa?
- Jakie nauczyciel powinien posiadac kompetencje, by odpowiedzialnie rozwijał u uczniów kompetencje XXI wieku?
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w tej publikacji, która jest opracowaniem interesującym i istotnym z punktu widzenia potrzeb pedagogiki. Poszczególne rozdziały stanowią spójną całość, stanowiąc bardzo potrzebny i ważny głos w dyskusji o przyszłość kształcenia nauczycieli i profesjonalizacji zawodowej. Gotowe rozwiązania i wskazówki metodyczne są dopełnieniem treści teoretycznych, pozwalają studentom i nauczycielom na lepsze zrozumienie omawianych zagadnień. Są również inspiracją do podejmowania kreatywnych działań i tworzenia własnych rozwiązań metodycznych. Książka jest przydatna także dla osób zaangażowanych w proces kształcenia akademickiego nauczycieli. Zaprezentowane w pracy rozważania inspirują do dalszych badań i analiz.
recenzja prof. dr hab. Jolanta Szempruch
Książka dla nauczycieli, studentów, wykładowców akademickich prowadzących przedmioty z zakresu przygotowania do zawodu, pedeutologii, psychologii, dydaktyki, samokształcenia itp. Publikacja wpisuje się w politykę edukacyjną (gdzie coraz częściej podkreślane są ważne zmiany w kształceniu i pracy zawodowej nauczycieli), ponieważ poruszane są takie tematy, jak znaczenie praktyk w kształceniu, edukacja włączająca i praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwój emocjonalny i społeczny, radzenie sobie ze stresem, zagrożenia cyberprzestrzeni oraz zagrożenia związane z uzależnieniami od alkoholu i narkotyków, zaburzeniami odżywiania, agresją i przemocą rówieśniczą. Czytelnik otrzyma oprócz podstaw teoretycznych, również wskazówki metodyczne i propozycje rozwiązań, które z pewnością okażą się przydatne zarówno w pracy, jak i w organizacji kształcenia (np. modelowe rozwiązania dotyczące organizacji i przebiegu praktyk).
Spis treści
1. Osobowość i autorytet nauczyciela
Aneta Jegier, Beata Szurowska
2. Aspekty prawne w zawodzie nauczyciela
Aneta Jegier, Beata Szurowska
3. Komunikacja i motywowanie wychowanków do nauki
Aneta Jegier, Beata Szurowska
4. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówce oświatowej
Aneta Jegier, Beata Szurowska
4.1. Nieprawidłowości w rozwoju dzieci
4.2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4.3. Wybrane metody wspomagania rozwoju dzieci
4.4. Edukacja włączająca oraz kształtowanie postawy prointegracyjnej
5. Nowoczesne technologie i cyberprzestrzeń w zawodzie nauczyciela
Stefan T. Kwiatkowski
5.1. Nauczyciel w świecie mediów
5.2. Kompetencje medialne, informacyjne i cyfrowe nauczycieli jako warunek skutecznej edukacji dzieci i młodzieży
5.3. Edukacja medialna małego dziecka
Beata Szurowska
6. Kształcenie społeczno-emocjonalne nauczycieli i uczniów
Stefan T. Kwiatkowski
6.1. Kompetencje społeczne i emocjonalne – wybrane aspekty
6.1.1. Kompetencje społeczno-emocjonalne jako brakujący element „szkolnego scenariusza”
6.1.2. Istota kompetencji społeczno-emocjonalnych oraz procesu ukierunkowanego na ich rozwijanie
6.1.3. Znaczenie kompetencji społecznych i emocjonalnych w zawodzie nauczyciela
6.2. Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego nauczycieli
6.3. Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży
6.4. Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego małego dziecka w oparciu o założenia Koncepcji Stymulacji Emocjonalnej
Beata Szurowska
6.4.1. Nauczyciel w idei edukacji w oparciu o założenia Koncepcji Stymulacji Emocjonalnej
6.4.2. Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego małych dzieci z wykorzystaniem utworów literackich i zabaw w grupie
7. Praktyczne kształcenie nauczycieli w perspektywie przyszłości
Aneta Jegier, Beata Szurowska
7.1. Praktyki pedagogiczne jako ważny element przygotowania do zawodu nauczyciela
7.2. Modelowe ujęcie kształcenia praktycznego studentów studiów pedagogicznych (na podstawie realizacji zadań projektu „Dobre praktyki – dobrzy nauczyciele – skuteczna szkoła”)
7.2.1. Praktyczne kształcenie nauczycieli według modelu wypracowanego w ramach projektu „Dobre praktyki – dobrzy nauczyciele – skuteczna szkoła” – działania w poszczególnych etapach realizacji praktyk
7.2.1.a. Przygotowanie do realizacji praktyk
7.2.1.b. Realizacja praktyk na każdym roku studiów
7.2.1.c. Realizacja zadań w ramach praktyk hospitacyjnych
7.2.1.d. Realizacja zadań w ramach monitorowania i ewaluacji
7.2.1.e. Zaliczenie zrealizowanych praktyk
7.2.2. Realizacja projektu „Dobre praktyki – dobrzy nauczyciele – skuteczna szkoła” – refleksje opiekunów merytorycznych specjalności objętych projektem
7.2.3. Wnioski, zalecenia i propozycje do wykorzystania w praktyce pedagogicznej
Podsumowanie
Bibliografia
Beata Szurowska
Aneta Jegier