SPOŁECZNE ONTOLOGIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI CIAŁO-TOŻSAMOŚĆ-PERFORMATYWNOŚĆ
- Wydawca: Impuls
- Rok wydania: 2019
- Wydanie: I
- Ilość stron: 194
- Oprawa: miękka
- ISBN: 978-83-8095-646-9
31,30 zł
powyżej 300zł Najniższa cena z 30 dni: 31,30 zł
Społeczne ontologie niepełnosprawności Ciało-tożsamość-performatywność
Autor: Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Czym jest niepełnosprawność? Jak jest rozumiana i postrzegana? Jakie znaczenia ją definiują i jakie wartości są z nimi związane? Co oznacza bycie niepełnosprawnym? Kto może zabierać głos na temat niepełnosprawności, kiedy i w jakim kontekście? Kto/co decyduje o tym, jakie treści/znaczenia/definicje stanowią odpowiedzi na te pytania? Kto/co decyduje o tym, jaka wiedza na temat niepełnosprawności jest prawomocna i jakie praktyczne działania oraz społecznie dostępne wzory funkcjonowania są realizowane? Co możemy powiedzieć o niepełnosprawności, próbując szukać odpowiedzi na tak postawione pytania, które pobudzają do przemyślenia i prze-pisania na nowo porządku społecznego, a także uczestnictwa w życiu społecznym i kulturze osób postrzeganych jako niepełnosprawne?
Książka składa się z trzech części. W pierwszej, zatytułowanej Wytyczanie terytorium i obejmującej dwa rozdziały, dokonuję niezbędnego wprowadzenia w zasadniczą problematykę przedmiotu badań przedstawionych w pracy. W rozdziale pierwszym szkicuję niezbędny dla zrozumienia całości szerszy kontekst epistemologiczno-ontologiczny i metodologiczny, ugruntowany w studiach kulturowych. W rozdziale drugim natomiast przedstawiam zarys analizy teoretycznej dokonywanej w perspektywie epistemologicznej „myśli nieosiadłej” G. Deleuze’a i F. Guattariego oraz krytycznie ukierunkowanych studiów kulturowych. W przestrzeni wyznaczanej przez przecięcie się tych dwóch obszarów osadzam ujmowane interdyscyplinarnie badania nad niepełnosprawnością/ o niepełnosprawności.
Druga część książki, Deterytorializacje, obejmuje jeden rozdział, który zawiera kluczową analizę współczesnych teorii niepełnosprawności prezentowanych w różnych ujęciach. Dokonywano jej za pomocą teoretycznych narzędzi w postaci pojęć wywiedzionych z teorii dyskursu E. Laclaua i Ch. Mouffe. W jej rezultacie wyłonione zostały społeczne ontologie niepełnosprawności, które nazwałam ontologią braku, ontologią opresji (występującą w łączności z ontologią zwyczajnego życia) oraz ontologią oporu.
W części trzeciej, Zamieszkiwanie, obejmującej dwa ostatnie rozdziały książki, powracam do pojęcia społecznego imaginarium i możliwości jego transformacji w kontekście rozważań nad kategorią emancypacji, której przygodność zakreśla płynne granice społecznego bytowania osób z (nie)pełnosprawnością. W ostatnim rozdziale przedstawiam wywiedzione z filozofii G. Deleuze’a i F. Guattariego oraz posthumanistycznych nurtów tzw. nowego materializmu (D. Haraway i K. Barad) założenia kształtujące perspektywę myślenia i mówienia o niepełnosprawności oraz działania w relacji z nią, które nazwać można performatywną ontoepistemologią (nie)pełnosprawności, pojmowanej jako materialno-dyskursywny asamblaż. Ujęcie to dopełnia, choć nie w sensie poznawczego zamknięcia, prezentowany w Zakończeniu projekt polityczno-etyczny nomadycznego procesu stawania-się podmiotem w ciągłych relacjach z innymi (etyka afirmacji R. Braidotti).
Społeczne ontologie niepełnosprawności Ciało-tożsamość-performatywność
Autor: Jolanta Rzeźnicka-Krupa
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA: Wytyczanie terytorium
Rozdział 1. Epistemologia myśli nieosiadłej – zarys pola analizy
Badacz jako nomada w perspektywie filozofii Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego
Proces badawczy jako „wybrakowana układanka” – status teorii i kategorii analizy w studiach kulturowych
Badanie tekstów kulturowych i dyskursywnych aspektów podmiotu
Rozdział 2. Współczesne imaginaria niepełnosprawności – w stronę kulturowych interpretacji fenomenu
Społeczne imaginaria w ujęciu Charlesa Taylora
Kultura, zwrot kulturowy, studia kulturowe
Kulturowy wymiar disability studies – studiów nad niepełnosprawnością/ o niepełnosprawności
CZĘŚĆ druga: Deterytorializacje
Rozdział 3. Podmiot i niepełnosprawność – polityczne gry z różnicą
Język, tożsamość, performatywność
Społeczne ontologie niepełnosprawności – granice wykluczeń i „tryby patrzenia”
Teoria dyskursu Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe – retoryka i wspólnota
Dekonstrukcja współczesnych ujęć niepełnosprawności
Ontologia biologicznego braku
Ontologia społecznej opresji versus ontologia zwyczajnego życia
Ontologia kulturowego oporu
Postscriptum – fantazmat tożsamości
CZĘŚĆ trzecia: Zamieszkiwanie
Rozdział 4. Polityka, estetyka i (nie)pełnosprawność – emancypacyjne negocjacje
Przygodność emancypacji (E. Laclau, J. Rancière)
Ucieleśnienie, tożsamość i performatywność (E. Laclau, J. Rancière, J. Butler, R. McRuer)
Rozdział 5. Imaginarium upragnione/wymarzone/pożądane – w stronę performatywnej ontoepistemologii (nie)pełnosprawności
Ontologia stawania-się (świata) Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego
Materialność, performatywność, hybrydyczna tożsamość w perspektywie „wiedzy usytuowanej” (D. Haraway)
Ontoepistemologia realizmu sprawczego – rekonfiguracje „oznaczania ciał” (D. Haraway, K. Barad)
Fosfataza alkaliczna to enzym, który odgrywa kluczową rolę w wielu procesach biologicznych....
czytaj więcejRumień zakaźny to stosunkowo łagodna infekcja wirusowa, która najczęściej dotyka...
czytaj więcejZespół jelita drażliwego jest przewlekłą chorobą przewodu pokarmowego o charakterze...
czytaj więcejSzkarlatyna to choroba zakaźna, która dotyka dzieci w każdym wieku. Mogą zarazić się...
czytaj więcejRóżeniec górski to roślina, która działa na organizm wielotorowo. Wspiera ona układ...
czytaj więcej